وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

آرامگاه حافظ شیراز

آرامگاه حافظ شیراز

حافظیه یا آرامگاه حفظ کننده , در باغی مصفا و بین گروه آرامگاهی در شمال شیراز جای‌دارد که از مهم ترین جاذبه‌های توریسم شیراز به شمار میرود .
اکثریت ایرانیان شیفته اشعار لسان‌الغیب , حافظ شیرازی می‌باشند . خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی مشهور به لسان‌الغیب , ترجمان الاسرار , لسان‌العرفا شاعر بزرگ قرن هشتم ایران یکی‌از سخنوران نامی جهان است که غزل‌های وی شهره عام و خاص است .

حافظیه از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که حتی در بعضا از سال ها بیشترین آمار بازدیدکنندگان را به خویش اختصاص داده است کلیه مسافران و گردشگران داخلی و فرنگی در مسافرت به شیراز حتما از آرامگاه حافظ مشاهده می کنند . از این رو در برنامه تورهای مسافرتی به شیراز مشاهده از حافظیه و لذت بردن از فضای مصفای آرامگاه این شاعر و ادیب بزرگ جهانی در حق تقدم جای دارد .
در‌این مقاله به سراغ حقایق جذاب درباره با مقبره حافظ یا حافظیه رفته‌ایم , ارزان مبله با ما همراه باشید تا این بنای زیبا را خوب تر بشناسیم.

طراح حافظیه , معمار فرانسوی به اسم آندره گدار است , گدار از شرق‌شناسان بزرگ است که عشق و علاقه خاصی به فرهنگ وتمدن و هنر ایران داراست .  گدار ۳۲ سال در ایران اقامت داشت و سرویس متعددی به فرهنگ و هنر این مملکت کرد .

علاقه به ایران و معماری شرق باعث شد این باستان‌شناس در سال ۱۹۲۸ به استخدام دولت ایران دربیاید و در ساختمان موزه‌ی ایران باستان و موزه‌ی دانشگاه تهران , درگیر به عمل شود . وی در دوره‌ای که مدیریت اداره‌ی باستان‌شناسی ایران را بر عهده داشت , برنده شد

اثرها تاریخی بخش اعظمی را از بخشها متعدد جمع‌آوری و ترمیم و فهرستی از آثار ملی ایرانی را تهیه و تنظیم نماید . سه تپه‌ی تاریخی «سلیمان تپه» , «زیرز» و «مازیر» از نخستین اثرها ملی ایران بودند که بوسیله این معمار فرانسوی در فهرست اثرها ملی ایران به ثبت رسیدند .

زمان قاجار و پهلوی

بعد از کریم ومهربان خان زند در سال ۱۲۳۵ ه . ش . ابوالفتح میرزا مؤیدالدوله حکمران عجم , آرامگاه نگهدارنده را توشه دیگر تعمیر و نوسازی کرد و در سال ۱۲۵۷ ه . ش . فرهاد میرزا معتمدالدوله فرمانروای عجم در گرداگرد حرم نگهدارنده , کوشکی چوبی ساخت . بعد از آن در سال ۱۲۷۸ ه . ۳ اردشیر ( زردشتی یزدی ) , بار دیگر ضریح نگهدارنده را بازسازی کرد و بر فراز آرامگاهش , کوشکی دیگر سازه کرد ولی سید علی‌اکبر فال اسیری به دلیل زردشتی بودن اردشیر , بنای نوسازی شده را ویران ساخت .

این بنا تا سال ۱۲۸۰ همچنان ویران باقی‌ماند و در‌این این سال شاهزاده ملک منصور ملقب به شعاع السلطنه حاکم فارس , به کمک علی‌اکبر مزین‌الدوله ( نقاش باشی ) , کوشکی آهنین بر فراز آرامگاه نگهدارنده ساخت و کتیبه‌ای بر آن قرار اعطا کرد
در سال ۱۳۱۰ دبیر اعظم بهرامی استاندار فارس بر دیوار جنوبی حافظیه سر در بزرگی از سنگ نصب نمود و در جهت آبادی نارنجستان آن سعی کرد اجاره روزانه آپارتمان در تهران
ساخت بنای تازه
در سال ۱۳۱۴ ه . ش سرهنگ علی ریاضی ( رئیس فرهنگ فارس ) با همکاری علی اصغر حکمت و آنالیز علی سامی , با پباده سازی آندره گدار فرانسوی و با الهام‌گیری از عناصر معماری قول کریم خان زند , به بازسازی بنای حافظیه اقدام نمودند .

در سال ۱۳۱۵ به کوشش علی اصغر حکمت , بنای کنونی با بهره‌گیری از موادتشکیل دهنده معماری زندیه و یادمان‌های حافظیه , بوسیله ماکسیم سیرو فرانسوی پباده سازی و با همیاری علی سامی به اجرا درآمد.اجاره روزانه سوئیت ارزان در تهران

اجاره خانه مبله در تهران