وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

ارگ کریم خان شیراز

ارگ کریم خان شیراز

ارگ کریم خانی در مرکز شهر شیراز قراردارد . این ارگ در زمان سلطنت سلسله زندیه ساخته شده است و بعد از این که کریم ومهربان خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خویش و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود تعیین کرد , به ارگ کریم خانی جهانی شد . در طول سلطنت سلسله پهلوی از ارگ به‌عنوان زندان به کار گیری شد که آسیب‌هایی به آن وارد شده است . در سال ۱۳۵۰ این ارگ به سازمان فرهنگ و تمدن و هنر وقت واگذار شد .

این بنای بزرگ اکنون تحت نظر اداره میراث فرهنگی ایران سازمان می شود و از یک‌سری سال پیش کار بازسازی این سازه آغاز شده است تا تحت عنوان موزه بزرگ فارس مورد استعمال قرار گیرد . این اثر در مورخ ۱۴ خرداد ماه ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۱۸ به‌عنوان یکی‌از اثر ها ملی ایران به ثبت رسیده‌است .

تاریخچه ارگ کریم خان شیراز

ساخت ارگ در میان سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی انجام شد و کریمخان شایسته ترین معماران زمان خویش را جهت ساخت آن بکار گرفت . وی همینطور شایسته ترین مصالح را از داخل و بیرون مملکت تهیه و تنظیم و ساخت سازه را به سرعت به پایان رساند . این سازه در زمان زندیه به‌عنوان محل استقرار حکومت و در زمان قاجاریه به‌عنوان محل زندگی فرمانداران محلی استفاده می شد . عبدالحسین میرزا فرمانفرما حکم‌ران فارس , امر به نوسازی مینیاتورهای نقاشی شده در این سازه بخشید.

بنای ارگ ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است . بخش درونی ارگ با ایوان‌ها و اتاق‌های نگارگری شده , آبنماها و باغچه‌ها از ظرافت خاصی برخوردار‌است . سه ضلع شمال , جنوب و غرب هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است . ضلع شرقی شامل حمام خصوصی و بعضا تجهیزات خدماتی است .اجاره روزانه خانه در تهران

اطلاعات دیگر درباره محوطه ارگ کریم خان

نمای بیرون این سازه آجرکاریست و بلندی دیوارهای کنگره دار ۱۲ متر است که در هر کناره یک برج ۱۴ متری برپا شده . در قسمت لبه‌های دیوار جان پناه‌های بسیار قابل قبولی جهت چشم بانی و تیراندازی به هنگام جنگ ساخته شده است . ظاهر سازه حتی‌د‌ر محوطه داخلی تزیین متعددی ندارد و فقط به نمای داخلی اتاق‌ها محدود می گردد .

مصالح عمده به کاررفته دربنا آجر و سنگ می باشد که فقط سنگ مرمر به کاررفته و از تبریز آورده شده بود .اجاره سوئیت در تهران

ساختمان ارگ دارای دیوارهای زیاد قطور و نفوذ ناپذیریست . بیشترین ضخامت دیوارها در دیوارهای بیرونی ارگ موجود هست . در این دیوارها درقسمت بالا ناودانهایی سنگی جهت باران تشکیل شده و هم مزقله‌هایی جهت تیراندازی تعبیه شده است .

برج‌ها در چهارگوشه ارگ ساخته شده و هرکدام ۶متر اساس داراست . نقل شده در هنگام ساخت این سازه به جهت نشست خاک و غیر مناسب تشخیص دادن خاک شمال غربی جهت تولید ساختمان بلند میبایست وزن متعددی را تحمل نماید محل ساخت ان چند متر در راستای غرب کشیده شده به همین دلیل این ساختمان بلند در سوی برج‌های دیگر نیست و به شکل ذوزنقهٔ ناقص درامده است . این برج‌ها دارنده سه طبقه منقطع میباشند وتوسط شیوه پله‌هایی به صورت دورانی قابل رفت‌وآمد هست .

در‌این طبقات دو اتاق موجود است یک اتاق جهت استراحت نگهبانان و یک اتاق جهت حفظ اسلحه . این برج‌ها بوسیله دری به پشت راه داراست . محل ورود ارگ در نمای بیرونی با یک تابلوی بزک کاشیکاری صحنه نبرد رستم با دیو سپید مزین شده که مرتبط با زمان قاجار است . نمای کاشیکاری محوطه داخلی در ضلع شرقی بالای در ورودی کاملاً ازبین رفته‌است .

وجود شیر سرها در دور تا دور حاشیه بام ضمن جلوگیری از تابش بدون واسطه خورشید در ظهر تابستان به داخل اتاق‌ها در هنگام بارندگی به خوبی از پنجره‌های بزگ گره چینی محافظت میکنند

اجاره خانه مبله در تهران