وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

بازار قیصریه (اصفهان)

بازار قیصریه اصفهان

اصفهان یکی از پر گردشگرترین شهرهای ایران میباشد که اثرها تاریخی و جالب بخش اعظمی را در خویش جای داده میباشد و از‌آنجا که این شهر لبریز عمر میباشد، شاهکارهای تاریخی متعددی دارد. این شهر در زمانه متفاوت مامن حکومت پادشاهان به خصوص پادشاهان صفوی بوده میباشد و در سود اضافه بناهایی تاریخی این شهر مرتبط با زمان صفویان میباشد، بناهایی که معماری آنان هر توریستی را به حیرت وا میدارد. به کلیه ی این دلایل سالانه توریست های داخلی و فرنگی متعددی از این شهر دیدن می‌کنند و اثر ها آن را تحسین می کنند.

بازار قیصریه جز بازارهای تاریخی و از مشهور ترین و مشهورترین بازرهای جمهوری اسلامی ایران میباشد که قسمت های مختلفی را در برمی گیرد. همانگونه که مطمئنا میدانید از سوغات اصفهان صنعت های دستی دیدنی و جالب آن میباشد که حقیقتا هر گردشگری در هجرت خویش بدین شهر جذاب بایستی از آنها خریداری نماید و مطلقا از بهترین جاهای شهر اصفهان برای خریدن این صنعت های دستی زیبا، به عبارتی بازار قیصریه اصفهان میباشد.

 

چنانچه چه از آن روزگار عصر متعددی پیشین میباشد ولی هنوز هم در حالتی‌که به‌این بازار بروید میتوانید شکوه و جلال متعددی که در پیشین داشته میباشد را احساس فرمائید، دیدنی این که‌این بازار در زمان صفویه از مجلل ترین مرکزهای خرید بوده میباشد و هنوز هم به عبارتی رونق را معدود و بیش داراست. بازار قیصریه از راز در قیصریه آغاز میشود و به دنبال به بازارهای دیگری مثل بازار چیت سازها و بعد از آن بازار دارالشفا میرسد. بازار وسیع سرپوشیده ی شهر اصفهان طولانی میباشد و یک‌سری کیلومتر میباشد و هر قسمت آن منحصربه‌فرد فروش چیزی میباشد، اما درین بازار تنها متاع به فروش نمیرسد بلکه ایجاد هم می گردد و بازار قیصریه اصفهان هم قسمتی از آن میباشد.

 

 

همان گونه که در ابتدا هم گفته شد، عمر این بازار به زمانه صفویان می‌رسد و در آن دوره از رونق خاصی برخوردار بوده میباشد و کالاهایی مثل پارچه و گونه های فرش های لوکس در آن به فروش می رسیده میباشد. رونق این بازار به اندازه ای بود که حتی شرکت ها فرنگی هم در آن حجره داشتند. امروزه در این بازار مغازه هایی به چشم می‌خورد که از روزگار تاکنون صرفا یک کالای یگانه را به فروش رسانده اند و از این نظر تغییری در عمل خویش نداشته اند، صد رد صد برایتان دیدنی میباشد دیدن فروشگاه هایی که ۴۰۰ سال میباشد یک محصول مختص را به فروش میرسانند.

 

کمی بیشتر از بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه در ضلع شمالی میدان امام اصفهان واقع میباشد و سرتاسر آن با نقش و نگارهای منحصر بفردی از زمانه صفویه منقوش شده‌است. رمز در‌این بازار، قوسی صورت میباشد و به نقاشی های منظم، مجلل و زیبایی تزیین شهده میباشد که ولی امروزه دیگر شکوه و رنگ و لعاب قبلی را ندارد و یه خرده رنگ باخته میباشد. این بازار در مسافت ی سالیان ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ هجری قمری تاسیس شده است و مثال ای از شایسته ترین اثراتی میباشد که چه به نظر مورخ و چه به لحاظ معماری، از آن زمان بر جای باقیمانده میباشد.

 

جهانگردان خارجی ای که از شهر اصفهان دیدن کرده اند و بازار قیصریه اصفهان را چشم اند در باب آن گفته اند: بازار قیصریه منظره حقیقتا زیبایی دارد و در بخش هایی به طور قرینه تشکیل شده میباشد که قرینه ی آن به عبارتی بازار عباسی میباشد.

 

به راز در‌این بازار رمز در قیصری میگویند و مطابق انتظار، نام آن را از روی به عبارتی بازار برداشته شده‌است. به صورت کلی قیصریه به راسته ای در بازار گفته میشود که در آن کالاهای سبک و گران قیمت به فروش می‌رسد. این کالاها بوسیله بازرگانان ثروتمند ساخته می شده‌است.

 

معماری بازار قیصریه اصفهان بازار قیصریه شهر اصفهان، خیر فقط از پهناور ترین و کهن ترین بازارهای این شهر میباشد بلکه از زیباترین بازارهای سابق جهان هم به حساب آورده می شود. در اواسط این بازار محوطه ی وسیع گنبدی شکلی موجود است که گنبد زیبای آن مشهور میباشد. در غرب بازار هم کاروانسرایی زیبا به چشم می خورد که دو طبقه داراست و در دو طبقه ی آن حدو د ۱۴۸ حجره موجود است. در شرق این بازار ضرابخانه ای مشاهده می شود که اینک به تجارت منزل تبدیل شده‌است و در آن اقلام مختلفی مثل اشکال اقسام پارچه ها، قلمکاری های اصفهانی و کالاهایی این چنینی به فروش میرسد.

 

وصف بازار قیصریه اصفهان را از لهجه جهانگردان معروفی مثل شاردن شنیده ایم که دلیل نام گذاری این بازار را به قیصریه، شباهت آن به قیصریه در ترکیه ی امروزه می‌دانند. ولی یکی‌از دیرین ترین این تعریف ها برمی گردد به توصیفی که در کتاب رساله محاسن اصفهان آمده میباشد.

اجاره خانه مبله در تهران