وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

باغ ارم یگانه شیراز

باغ ارم شیراز

بعید است کسی به شیراز راز بزند و خودش را از دیدن باغ ارم محروم نماید . باغ ارم شیراز شهره یگانه و عام است . شیراز از دیرباز به داشتن باغ‌های خوشگل دارای شهرت بوده است . یکی‌از زیباترین و خاص‌ترین این باغ‌ها , باغ ارم است که دیدن آن در هر فصل , زیبایی و جذابیت خودش را داراست . ممکن است جناب محافظ و سعدی نیز در باغ‌هایی مثل باغ ارم شیراز گشت‌ و گذار کرده‌اند که توانسته‌اند چنین اشعار نابی بسرایند . تنوع گیاهان این گلشن آن‌ قدر مضاعف است که‌این گلشن با تیتر “ باغ گیاه‌شناسی شیراز ” هم شناخته می شود . این باغ در هر فصل زیبایی و جلوه خاصِ خویش را داراست , ولی فصل بهار و به‌ ویژه ماه اردیبهشت ماه تماشایی‌ترین فصل دیدن این باغ است .

زمان ظریف ساخت این باغ معلوم نیست ; ولی ساخت آن را به سلجوقیان نسبت می دهند . در حین زندیه هم به فرمان کریمخان زند , باغ مورد تجدید بنا و تجدید بنا قرارگرفته است . در آخرها سلسله زندیه این گلشن در تصاحب خان‌های ایل قشقایی بوده است , و بنای داخلی آن بوسیله اولی ایلخان قشقایی و پسرش محمدقلی خان , در حین فتحعلی سلطان قاجار ساخته‌ شده‌است . در حین ناصرالدین‌شاه قاجار , میرزا حسن علی‌خان نصیرالملک , این گلشن را خریداری کرده و عمارت حاضر را به‌ جای بنای گذشته احداث نموده است . حاج محمدحسن خان یکی معروف‌ترین معماران شیراز این سازه را پباده سازی نموده است .

در زمان پهلوی به دلیل طرفداری خان‌های ایل قشقایی از مصدق , ایل قشقایی تبعید شدند و باغ به وسیله دولت مصادره شد . این گلشن بعدا به دانشگاه شیراز واگذار شد . باغ ارم شیراز در سال ۱۳۵۳ در فهرست اثرها ملی ثبت شده‌است . و در سال ۱۳۵۸ به وسیله سازمان میراث فرهنگی بازسازی و نوسازی شده‌است . مساحت این باغ اکنون بیشتر از ۱۱۰ هزار مترمربع است .

تاریخچه باغ ارم شیراز

زمان دقیق ساخت این باغ مشخص و معلوم نیست ; ولی ساخت آن را به سلجوقیان نسبت می دهند . در طول زندیه هم به فرمان کریمخان زند , باغ مورد مرمت و مرمت قرارگرفته است . در آخرها سلسله زندیه این گلشن در تصاحب خان‌های ایل قشقایی بوده است , و بنای داخلی آن بوسیله اولی ایلخان قشقایی و پسرش محمدقلی خان , در حین فتحعلی پادشاه قاجار ساخته‌ شده‌است . در طول ناصرالدین‌شاه قاجار , میرزا حسن علی‌خان نصیرالملک , این باغ را خریداری کرده و عمارت حاضر را به‌ جای بنای گذشته احداث نموده است . حاج محمدحسن خان یکی معروف‌ترین معماران شیراز این سازه را پباده سازی نموده است .

در طول پهلوی به دلیل طرفداری خان‌های ایل قشقایی از مصدق , ایل قشقایی تبعید شدند و گلشن بوسیله دولت مصادره شد . این باغ بعدا به دانشگاه شیراز واگذار شد . گلشن ارم شیراز در سال ۱۳۵۳ در فهرست اثرها ملی ثبت شده‌است . و در سال ۱۳۵۸ به وسیله سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده است . مساحت این باغ اکنون بیشتر از ۱۱۰ هزار مترمربع است .

اجاره خانه مبله در تهران