وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد یا این که باغ از اثر ها تاریخی شهر شیراز است . این باغ در خیابان عفیف آباد شیراز جای گرفته‌است و هم‌اکنون در اختیار ارتش قراردارد و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح خاور وسط در آن موجود هست .

باغ عفیف آباد نمونهٔ کاملی از هنر گل کاری ایرانی است . آفریننده عمارت باغ , میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم است که در سال ۱۲۸۴ ه‍ . ق آن را احداث نمود . این باغ در یکی‌از بخشها اعیان‌نشین شیراز قرار دارد و گروه در سال ۱۸۶۳ میلادی ساخته شد . این مجموعه شامل یک کاخ سلطنتی , موزه سلاح‌های سابق و یک گلشن اهل ایران است که همه برای تماشا همگانی مهیا هستند .اجاره خانه یک روزه در تهران

باغ عفیف آباد با وسعتی حدود ۱۲۷۰۰۰ متر مربع از زیباترین باغ‌های تاریخی شیراز است . این باغ در دوره صفویه از باغ‌های حیاتی و گردشگاه پادشاهان بود . در این دوران این باغ به وسیله شاهان صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفته . در زمان قاجاریه , میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خریداری و اقدام به نوسازی باغ و درختان کرد و عمارتی قشنگ و آراسته در آن سازه نمود . قوام دوم قناتی در نزدیکی باغ را برای آبیاری آن خریداری کرد .

در آخرها دوران قاجار این باغ به دست عفیفه خانم , خواهر زاده بانی باغ میرسد . او در این باغ دگرگونی و بهسازی گسترده‌ای پدید آورد و به همین جهت بعداز آن این باغ به نام عفیف آباد معروف می گردد .

اما وارثین باغ در زمان پهلوی آن را به فرح پهلوی همسر محمد رضا شاه هدیه می دهند . در سال ۱۳۴۰ ارتش در مزایده این باغ را خریداری مینماید تا اینکه پس از انقلاب اسلامی و به کوشش ارتش جمهوری اسلامی و هم‌زمان با روز ارتش در مورخ ۲۹ فروددین ماه ۱۳۷۰ , باغ عفیف آباد به موزه نظامی شماره ۲ کشور مبدل می شود.

معماری باغ عفیف آباد شیراز

این باغ یکی‌از کهن‌ترین باغ‌های شیراز است , از همین رو سادگی دیرینهٔ خود نگهداشته‌است . سردر باغ دارای چهار ستون گچی معمولی است و سرستون‌های آنها با الگو گرفتن از سرستون‌های تخت جمشید پباده سازی شده است . در پیشانی سردر نگاره دو شیر چشم می‌گردد به گونه‌ای که گویی در را دربین پنجه‌های خویش گرفته‌اند . بعد از گذر از در , دالانی که آن را به فضای اصلی باغ پیوند میدهد . در سوی دیگر در و بر پیشانی دهلیز دین تاج‌گذاری یک کدام از پادشاهان ساسانی به چشم میخورد .

ساختمان کاخ دارنده دو طبقه است که در آن در حدود ۳۰ اتاق سالن موجود هست . در شمال و جنوب تالار دو بخاری از سنگ مرمر تراشیده شده است . طبقه ذیل موزه نظامی شده است و در آن آب‌نمای زیبایی تشکیل شده و سوی خاوری آن با پنجره‌های رنگین ساخته شده است .اجاره آپارتمان مبله در تهران

این طبقه با سه پله به طبقه دوم روش مییابد . طبقه دوم راهروی بلندی دارااست که در دو سوی آن اتاق‌های تو در تو قراردارد . در راءس این طبقه تالاری بزرگ و باشکوه موجود هست . سقف سالن چوبی است و به به نقش‌های گل و بوته , شکارگاه و بزم و شور مرتب شده است . دورادور دیوارها گچ‌بری و مقرنس‌کاری شده و درها و پنجره‌ها از شیشه‌های ساخته شده‌اند . در‌این طبقه «موزهٔ عبرت» قراردارد که حاوی اتاق‌های همایش , رخت‌کن , نشیمن , مطالعه , پذیرایی و قمارخانه است .

در پیشانی ساختمان نگاره‌ای از تاجگذاری یکی پادشاهان ساسانی با کاشی آراسته شده است . در مهم ساختمان در سمت شمال است که از مسیر پله سنگی به سالن سرپوشیده میرسد . نمای شرقی عمارت شامل ایوانی بزرگ و زیباست که در تمام ارتفاع سازه کشیده شده است . نمای غربی آن دوچندان معمولی است . حیاط جنوبی هم از نگاه آذین بندی‌ها همانند ایوان شمالی است .

 

اجاره خانه مبله در تهران