وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

بندر کنگ هرمزگان

بندر کنگ هرمزگان

بندر کنگ و اطراف آن جزء حومه بندر لنگه به شمار مي‌آيد , در کنگ مساجد متعددي و مغازه‌هاي گوناگوني موجود است , بيشتر اهل کنگ از پيروان امام شافعي هستند , و به لهجه فارسي تکلم مي‌کنند , ولی نوشته‌هاي آنان به لهجه عربي است و نامه‌ها و ورقه ها را به گویش عربي تدوين مي‌نمايند .
بندر کنگ داراي تأسيسات برق , لوله کشي , بانک , مسجد , آب انبار ( برکه ) دبستان , راهنمايي دخترانه و دبيرستان پسرانه‌است .
حومه : منطقه‌اي گسترده‌اي است از توابع بخش مرکزي شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان بنا شده در جنوب ايران . راس حومه بندر کنگ است , بندر نقطه‌اي است در کرانه دريا که کشتيها در کنار آن پهلو مي‌گيرند و يا لنگر مي‌اندازند تا در آنجا بارگيري و يا توشه خویش را تخليه نمايند .

تاريخچه بندر کنگ هرمزگان

در زمان قديم شهر کنگ يکي از مراکز حساس دولت پرتغال بوده , در زماني که برتغاليها اشراف بر خليج فارس و ناحیه داشته‌اند , لنگرگاهي در کنگ ساخته بودند که کشتيهاي بزرگ خودرا در آن لنگر مي‌کردند , همچنين قلعه بزرگي ساخته بودند که پایگاه حکم آنان بود , اثرها اين قلعه در کنار دريا باقي مانده‌است , وقتي که آب دريا مَد مي‌يابد آب اطراف بقاياي اين قلعه را فرا مي‌گيرد , ولی وقتي که آب دريا جزر است قسمتي بزرگي از قلعه نمايان مي‌شود , اين قلعه در پيش مردمان کنگ به قلعه پرتغاليها معروف است .

جمعيت

جمعيت شهر کنگ طبق سرشماري عمومي نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ , برابر با ۱۴۸۹۴ نفر بوده‌است .
روايت است که از قلعه پرتغاليها تا قلعه لشتان که بر فراز کوه‌هاي توشه چاه واقع است راهي زير زميني که قسمتي از اين راه و روش مثل تونل ساخته بودند و از کنگ به قلعه لشتان مي‌رفتند , مخصوصاً در ايام جنگ و شور وآشوب , از اين راه نيز ذخيره ومهمات براي کساني که در قلعه لشتان سنگر گرفته بودند مي‌رساندند .

دریانوردان کنگ

در دوران قديم در بندر کنگ ۳۰ کشتي بزرگ وجود داشته که به سرپرستي دریانوردان برجسته کنگي به وسيله آن‌ها سفرهاي دريايي دراز به سوي هند , آفريقا , بصره , ممباسا , و محمره سفر مي‌کردند , وکالاهاي تجارتي مثل : رطب , الورد , المستکي , جوز , و لوز , سجاده , به هند و آفريقا و ممباسا مي‌بردند , واز آنجا چوب و چايي و پارچه به بندر کنگ مي‌آوردند .
گاهي اين کشتي‌ها در منطقه‌اي بنام «کوران» در مرکز جزيره قشم لنگر مي‌انداختند وبعد از مدتي توقف واستراحت به سفر خودشان ادامه مي‌دادند , وگاهي نیز براي تعمير کشتيهاي خود به آنجا مي‌رفتند .

برکه دريا دولت

در بيرون از شهر کنگ از سمت شمال يک آب انبار ( برکه ) بسيار بزرگي موجود است که آن را برکه دريا دولت مي‌گويند , به خاطر بزرگي غير قابل تصور اين برکه «دريا دولت» ناميده شده است , به خاطر وسعت اين برکه صرفا نيم سقف داراست و سقفش کامل نيست مانند ساير برکه‌ها که سقف کامل دارا‌هستند . خانه‌هاي قديمي کنگ از سنگ و گچ ساخته شده است و در بالاي آن‌ها بادگير موجود است , مخصوصاً خانه‌هاي تجارتها که در آن دوران در بندر کنگ زندگي مي‌کردند .

اجاره خانه مبله در تهران