وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

حمام فین کاشان

حمام فین کاشان

حمام فین کاشان که در باغ فین جای دارد به عبارتی مکان تاریخی است که ناصرالدین شاه در سال ۱۸۵۲ میلادی صدراعظم خویش امیرکبیر را در آن به قتل رساند .
بنای حمام فین در ۱۵ آذرماه سال ۱۳۱۴ شمسی به شمار ۲۳۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید . در‌پی تلاشی چند ساله , یونسکو هم در سال ۲۰۱۱ میلادی , باغ فین را , که حمام فین هم در آن مجموعه قراردارد , در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کرد .حمام فین شاهد یک قتل تاریخیدر مجموعه باغ فین کاشان ۲ حمام کوچک و بزرگ موجود است که هر کدام دارنده حمام و حوض های مختلف آب می‌باشند . با بخش ایرانگردی سایت ارزان مبله با ما باشید

 

حمام کوچک آن از نظر معماری چندان مهم نیست ; ولی گرمابه بزرگ آن با ستون های مرمری و سقف نقاشی شده , فراوان جالب توجه است . در حمام کوچک باغ فین حادثه قتل امیرکبیر ( قهرمان مبارزه با استعمار در عصر قاجار ) روی داده است و از این نظر , بها و اعتبار تاریخی داراست . این گرمابه قدیمی به خاطرقتل میرزا تقی خان امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار در ۲۰ دی ۱۲۳۰ هجری شمسی مشهور است .

 

حمام باغ فین یک در به داخل داشت و یک در نیز به طرف بیرون و به نظر می‌رسد که ماموران محافظ امیر از جریان آگاه بوده اند و مورد را از پیش برای اجرای حکم قتل او مهیا ساخته بودند , چون به قول بیشتر مورخان زمانی علیخان به فین می‌رسد , امیر در گرمابه بوده است . به هرحال ماموران برای این که مانع ساخت ارتباط فی مابین امیر و عزت الدوله ( همسر امیر ) شوند , درب اندرون را بطوریکه عزت الدوله نفهمد , از خارج بر او بستند .اجاره آپارتمان مبله در تهران
امیر که در گرمخانه حمام غرق در خیالات خویش نشسته بود , به ناگاه شاهد ورود جلادان شاه به محوطه ی حمام می‌گردد

معماری حمام فین کاشان

در هرکدام از حمام ها قسمت هایی مشتمل بر محل ورود , گرمخانه , آبنما , حمام , محل نظافت و سربینه ( محل‌تعویض‌لباس ) به چشم میخورد . دیوار حمام ها با عایق رطوبتی منحصربه‌فرد – ماسه , آهک یا این که ساروج – پوشانده شده‌است . این حمام دارنده دالان ها و راهروهای زیادی است و معماری زیبایی داراست .اجاره سوئیت در تهران

دیوار حمام ها با عایق رطوبتی مخصوص – ماسه , آهک یا ساروج – پوشانده شده‌است . این حمام دارای دالان ها و راهروهای زیادی است و معماری زیبایی داراست .

این دو گرمابه موجود در گروه ی باغ فین نظیر بسیاری از گرمابه های تاریخی ایران زمین , به صورت حمام ای هستند . گرمابه یا این که به اصطلاح امروزه , حوضچه , محل نظافت و شست و شوی افراد بوده است .اجاره سوئیت در تهران یک روزه

از قسمت های جذاب حمام های حمام ای می شود به محل ورود ها , سربینه ها ( به عبارتی رختکن مدرن ) , آب نما ها , گرم منزل ها ( اتاق هایی که در آن آب را در دیگ های بزرگ مسی به جوش می آوردند ) , دالان ها و شبکه های بده بستان آب حمام ها ( که در کف گرمابه قرار دارند ) اشاره نمود که معماری زیبای آن‌ها با اعتنا به قدمت تاریخی شان و سبک معماری هر زمان ی تاریخی یکی‌از بخش های مهم دارای اهمیت آشنایی سبک معماری شهرهای تاریخی است .

حمام های تاریخی کاشان , اعم از اثرها باشکوهی می‌باشند که در دوران صفوی مورد ستایش جهانگردان داخلی و خارجی شده , به گونه ای که شاردن فرانسوی می گوید : «گرمابه های کاشان فوق العاده خوب , عالی و پاک هستند» . این گرمابه ها با معماری خوب خصوصیت های یگانه یک کدام از پنج عنصر حیاتی شهر ( مسجد , بازار , خانه , حمام , آب انبار ) به شمار می‌آید .
اعم از خزینه های دارای اسم و رسم کاشان می شود به خزینه های گلشن فین , حمام سلطان امیر احمد , حمام گذرنو , حمام عبدالرزاق خان , حمام محتشم و . . . اشاره نمود . تیم گلشن فین کاشان در سال فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

 

اجاره خانه مبله در تهران