وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

حمام وکیل (کرمان)

حمام وکیل کرمان

در شهر کرمان جاذبه های زیاد متعددی موجود است که منجر جذب گردشگران زیادی سالانه می شود . در‌این میان می توان به حمام وکیل کرمان اشاره نمود که دارای ویژگی های خاصی می باشد . حمام نماینده قانونی یکی از گرمابه های سنتی و تاریخی شهر کرمان هست . این حمام از جمله تیم نماینده قانونی به حساب می آید و به عنوان اولین اثر شناخته می شود . با ما همراه شوید تا با حمام وکیل در ایران کمی آشنا شویم تا در زمان بازدید از این اثر تاریخی بتوانیم کمی با دقت بیشتری به آن دقت کنیم .

حمام وکیل

حمام وکیل یکی‌از اثرها تاریخی و سنتی شهر کرمان است . این گرمابه مبنی بر سبک معماری تاریخی زندیه – قاجاریه تاسیس شده است . نقل شده شده‌است که خزینه نماینده قانونی بر طبق تقلی از گرمابه گنجعلی خان در سال ۱۲۷۰ هجری قمری ایجاد شده است و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است . در‌این حمام از نقش ها و سبک های بسیار زیادی استفاده شده شده‌است که زیبایی آن را چندین برابر نموده است . این حمام بوسیله معمار معروف آن زمان یعنی وکیل الملک تشکیل‌شده که به گفته ای حاکم عصر قاجار کرمان بوده است . حمام وکیل کرمان در میانه های بازار کرمان قرار دارد و دسترسی خوبی به همه امکانات اطراف دارد .

ویژگی های حمام وکیل کرمان

این خزینه سنتی و تاریخی دارای خصوصیت های بسیار متعددی است . در‌این حمام شاهد کاشی کاری و سرامیک های زیبایی خواهید بود . این کاشی ها از کف خزینه استارت میشوند و تا سقف ادامه دارند . این حمام دارای دو بخش رختکن و گرمخانه است . ستون های بکار رفته در حمام وکیل سنگی می‌باشند و از نقوش زیبایی برخوردار میباشند . در‌این گرمابه یک آبگینه بزرگی موجود است که در قسمت خزینه و گرمخانه حمام قرار گرفته است . حجاری هایی که بر روی حوضچه های دو طرف حمام انجام شده شده است فراوان باشکوه و منحصربه‌فرد هستند . این زیبایی ها بر طبق سبک های قاجاریه انجام شده شده است که جلوه خاصی به حمام داده است .

ورودی حمام وکیل

ورودی حمام وکیل دارنده یک سردر هشتی و یک دالان است . بر روی سردر این سازه کاشی ها و یک کتیبه کمربندی وجود دارد که بسیار قشنگ است . البته متاسفانه جزء سردر فرو ریخته و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است . در پیرامون هشتی طاق نماهایی وجود دارد که با کاشی های گل دار مزین شده است . یکی ویژگی های عالی این خزینه درین است که نورگیرهایی در سقف خزینه قرار گرفته است که خیر تنها روشنایی حمام را تامین می نمایند , بلکه زیبایی های هندسی این سازه را چندین برابر می نمایند . نام بانی سازه , وکیل الملک بر روی کتیبه سردر حک شده است که از سال ۱۲۷۷ تا سال ۱۲۸۴ حکومت دار کرمان بوده است . حمام وکیل کرمان یکی از جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود که افراد زیادی به این بنای تاریخی علاقه دارند .

اجاره خانه مبله در تهران