وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

خانه ارفع الملک جلیلی تبریز

خانه ارفع الملک جلیلی تبریز

منزل‌های قدیمی، حس و حال خاطره‌انگیزی را برایمان زنده می نماید. به گونه ای که حتی چنانچه تا به حالا پایمان را در این بناهای قدیمی نگذاشته باشیم، به محض ورودمان به آن، با روایت آجر به آجرهای منزل، ما‌را به حس و حال سابق منزل پیوند میدهد. منزل‌هایی که فصل بهار و زمستان‌ اکثری را به خویش چشم میباشد. میخواهیم سری به یک کدام از همین منزل‌ها بزنیم. ساختمانی با وجود قدمتی که از پهلوی دارااست، توانسته همچنان خویش را سرپا نگه داراست و آن حس و حال قدیمی خود را مراقبت نماید.

 

خانه‌ای که پیش رویتان میباشد، خانه ارفع الملک جلیلی، سومی شهر‌دار سابق تبریز است . عمر خانه‌ ارفع‌الملک جلیلی به زمان پهلوی اولیه می رسد و سردر بسیار زیبای آن در فهرست اثر ها ملی ایران به تثبیت رسیده، ولی خویش منزل به اکنون خویش رها شده‌است! گفته میگردد سنگ‌کاری‌های این منزل در تبریز بی‌نظیر میباشد البته سهم آن از تمام خبرهای داغ توریسم فقط یک سردر تثبیت شده‌است. در حالتی‌که گذرتان به خیابان شهید بهشتی تبریز زمین‌خورد، میتوانید این منزل را از خارج تماشا فرمائید زیرا هنوز هم با سپری شد یکسری سال، صلابت و زیبایی خویش را محافظت نموده است. سازمان به جا مانده فرهنگی می گوید در صورتیکه شهرداری این منزل را خریداری نماید، آن را تجدید بنا کرده و به یک کدام از جاذبه‌های تاریخی تبریز تبدیل خوا هیم کرد. خانواده‌ ارفع‌الملک، تفنگ دیرین او را به موزه‌ شهرداری اهدا کردند. سردر منزل‌ ارفع‌الملک جلیلی در ۷ مهر ماه ۱۳۸۱ به شماره‌ ۶۲۱۳ در فهرست اثر ها ملی کشور ایران به ثبت رسید.

خانه ارفع الملک جلیلی تبریز

اطلاعات کلی خانه ارفع الملک جلیلی

ارفع در سال ۱۳۱۳ با سیلی که تبریز را به پایین آب ‌پیروزی، شهردار شد و با تولید مسیل سهنورد، تبریز را از آب نجات بخشید. سیلی که رخ بخشید، تبریز را تبدیل به لجن ناله کرد که موجب تخریب منزل‌های بسیار و بیکاری کسبه‌های آن زمان شد. در‌این عصر ارفع الملک جلیلی که شهر دار وقت بود، در ادامه جستن رویه راه‌حل برای مراقبت تبریز از این بلایای ناگهانی راه حل‌ای اندیشید. با ۲ میلیون در آن دوره سیل بند ایجاد و مسیر ۱۲ کیلومتری میدان چای و قوری چای را عریض کرد و تبریز را برای همیشه از شر سیل‌های تخریبی نجات بخشید.

خانه ارفع الملک جلیلی تبریز

ارفع با تاسیس دارالمجانین و دارالتربیه، کودکان زیادی را پایین سرپرستی و تحت یک سقف قرار اعطا کرد که نشان از روح بلند این بزرگمرد دارد. جذاب میباشد بدانید در منابع، عنوان شده‌است هر کس روزهای آدینه را تعطیل اعلام کرد، همین مرد بزرگ بوده میباشد.

منزل ارفع الملک جلیلی کجاست

حال که به شهر زیباترین و دلنشین‌ترین منزل‌های تاریخی یعنی تبریز سفر کردید، برای بازدید از منزل شهر‌دار بزرگ و مرد نیکنام تبریزی به خیابان بهشتی رفته و از آن جا به طرف پل منصور حرکت فرمایید. در اولِ دالان میرزا رضا در میدان ساعت، این منزل را میبینید.

خانه ارفع الملک جلیلی تبریز

بهترین دوره رفتن به منزل ارفع الملک جلیلی

روزهای پاییزی، کوچه، جلوه خشک و بی برگ درختان را به خود می گیرد که با حال و هوای زمستانی منزل، متناسب میباشد. منزل‌ای که فصل بهار و فصل‌تابستان‌های متعددی را به خویش چشم میباشد، امروز میزبان گردشگران عشق‌مند به منزل‌های تاریخی در هر چهار فصل سال میباشد. ولی با توجه به آلرژی معماری سازه، روزهای عید نوروز به خصوص اردیبهشت، بهترین دوره بازدید از این سازه میباشد.

ساعت بازدید از منزل حاج ارفع الملک جلیلی

بازدید از این جاذبه فقط حدود یک ساعت وقت شمارا می گیرد. با دقت به اینکه مرمت و مرمت این سازه، در درحال حاضر اخذ جواز میباشد، بهتر میباشد پیشین از بازدیدتان، با مسئول گردشگری تبریز هماهنگ کرده تا بتوانید علاوه بر بنای زیبای بیرونی، از باطن ساختمان تاریخی با آن معماری دلنشینش دیدن فرمائید.

اجاره خانه مبله در تهران