وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار

معلم شهریار در سال ۱۲۸۵ در بازارچه میرزا نصرالله تبریز –واقع در منطقه چایکنار – چشم به جهان گشود . پدر او , حاج میرزا آقا خشکنابی از وکلای مبارز دادگستری تبریز و مردی فاضل و از خوش‌نویسان عصر خویش بود . در سال ۱۳۲۸ و در جریان حوادث مشروطیت در تبریز , پدرش او را به روستای خشکناب –قمیش قورشاق – منتقل کرد و بدین ترتیب عصر کودکی معلم در دامان فضای سبز سپری شد که بعدها الهام‌بخش خلق منظومه «حیدربابا» شد . در سال ۱۳۰۰ و پس از پایان سیکل اول متوسطه در تبریز , برای ادامه علم آموزی راهی تهران شد و تا ۱۳۰۳ در مکتب دارالفنون به تحصیل پرداخت . پس از این زمان راهی مکتب طب شد و از این پس زندگی پر فراز و نشیب وی آغاز شد . چنین نقل شده شده‌است که ۷ ماه پیش از فارغ‌التحصیلی , معلم عاشق دختری میگردد و بعداز اخذ پاسخ رد , ترک تحصیل کرده و بصورت جدی به شعر روی می‌آورد . استاد شهریار , پس از یک دوره بیماری در ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷ به سرای باقی شتافت و سازه به وصیت خویش در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده شد .

از جمله آثار ارزشمند این شاعر نامی منظومه «حیدربابایه سلام» است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می رود . همچنین او در انواع گونه‌های شعر فارسی غزل , قصیده , مثنوی , رباعی و شعر نیمایی تبحر داشت , ولی عمده شهرت استاد مرهون غزل بوده و از جمله غزل‌های معروف وی می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد .

موقعیت فعلی و کاربری سازه

در سال ۱۳۶۷ , بعداز درگذشت معلم خانه مسکونی او از طرف شهرداری تبریز خریداری شده و با تواقف خانواده مدرس و همیاری آن ها در اهدای وسایل او به موزه ادبی معلم شهریار تبدیل شد . این موزه از آن دوران تا به امروز زیر نظر این ارگان سازمان می‌گردد .

مچنین بعداز بهره‌برداری موزه در سال ۱۳۷۰ , طی فراخوانی از مردمان دعوت شد تا اسنادی را که از این شعر سرا بلندمرتبه در اختیار دارند , در اختیار موزه قرار دهند و در فیض این اقدام , مردم کلیه اوراق و مدارک مربوط را به موزه سپردند و چه بسا اکثری از شاعران آذربایجان وسایلی با ارزش مثل کمانچه‌ای از مرز و بوم آذربایجان , پیش دستی سابق شعر سرا زنجانی و . . . را به موزه اهدا کردند . موزه استاد شهریار , خانه فرهنگ و ادب

وضعیت جغرافیایی و معماری سازه

منزل یا این که موزه مدرس شهریار در یکی‌از محله‌های سابق شهر تبریز , محله مقصودیه , و در خیابان ارتش جنوبی واقع است . ساختمان فعلی موزه سو‌مین منزلگاه معلم شهریار , شعر سرا معاصر کشور‌ایران بوده که در سال ۱۳۴۷توسط ایشان خریداری شده و در بیست سال آخری قدمت معلم صاحبخانه و محل تراوشات خیالی ایشان بوده است .

اجاره خانه مبله در تهران