وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز

در قدیم شیراز دارای ۶ دروازه بوده‌است . هم‌اکنون در شیراز دروازه‌ای به جز دروازه قرآن نیست البته مردم شیراز هنوز به محل دروازه‌های قدیمی اشاره میکنند که عبارتند از : ‘ دروازه قرآن , دروازه اصفهان , دروازه سعدی , دروازه قصابخانه , دروازه کازرون , دروازه شاه داعی الی اله ‘ در مدخل تنگ الله اکبر با دروازه‌ای روبرو هستیم , که به دروازه قرآن معروف شده است .

این دروازه به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده است . وجه تسمیه آن بخاطر قرآنی است , که به فرمان امیر در آن گذارده شده بود تا مسافرین به سالم از زیر آن عبور نمایند . این طاق به مرور زمان به فرسایش رفت , تا اینکه در زمان کریم خان زند از نوساخته شد و قرآن مشهور به «هفده من» که منسوب به خط سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری در اتاقک بالای آن نهاده شد . قران مذکور فعلا در موزه پارس شیراز مراقبت میگردد . این دروازه با نابخردی شهرداری شیراز در سال۱۳۱۵شمسی با دینامیت ویران شد .

باردیگر این دروازه با بلندنظری یکی بازرگانان معروف شیراز بنام حسین ایگار در سال ۱۳۲۸شمسی تجدید بنا شوید . در اتاقکهای کناری این سازه , ایگار و همسرشان دفن گردیده‌اند . این بنا در مورخ ۱۹/۹/۱۳۷۵باشماره ۱۸۰۰در فهرست اثر ها ملی به ثبت رسیده‌است .

دروازه قرآن در شمال شرقی شهر شیراز در تنگ الله اکبر میان کوه چهل مقام و کوه باباکوهی جای‌دارد و در بنا شده در خروجی شیراز بسمت شهر مرودشت واقع شده است . این بنای تاریخی در کنار فلکه طاووسیه شیراز قراردارد .

دروازه قرآن در مسافت کمتر از آبادی متری حرم خواجوی کرمانی و همینطور مسافت کمتر از پانصد متری باغ جهان‌نما و همینطور مسافت کمتر از هزار متری حرم شعر سرا نام دار فارسی لهجه حافظ شیرازی و باغ جهان‌نما قراردارد . مسیلی که  یعنی محل سیل هزاران سال در حوزه‌ دروازه قرآن وجود داشته و در هر دوره ای به راحتی سیلاب را هدایت می‌کرده‌است

 

تاریخچه دروازه قرآن شیراز

این دروازه در ابتدا در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شد و قرآنی در آن جای داده شد تا مسافران با گذر از زیر آن متبرک شوند در دوره زندیه کریم خان زند این دروازه را بازسازی کرد و اتاقی به بالای آن افزود و دو جلد قرآن بزرگ نفیس , به خط شاه ابراهیم بن شاهرخ تیموری , در اتاقک بالای آن جای داد . این قرآن‌ها , که به «قرآن هفده کیلوگرم» معروفند , اکنون از دروازه قرآن به موزه پارس انتقال یافته‌اند .اجاره آپارتمان مبله در تهران

دروازه قرآن در دوره قاجاریه بجهت وقوع چندین ز‌لزله دچار صدمات زیادی شد که محمد زکی خان نوری آن را تعمیر نمود . این بنا در قبلی طاق قرآن هم نامیده شده است . روزهای نخستین هرماه مردمان از شهر بیرون شده و از ذیل این طاق عبور می‌کرده‌اند .

درسال ۱۳۱۵ این سازه بوسیله شهر دار وقت شیراز تخریب شد . دروازه قرآن در سال ۱۳۲۸ خورشیدی با عملکرد یکی‌از بازرگانان شیراز به نام حاج حسین ایگار معروف به اعتماد التجار , با مسافت کمی از دروازه کهن ساخته شد .اجاره روزانه سوئیت ارزان در تهران

دروازه جدید در اندازه بزرگ‌تر , شامل دهانه قوس تیزه دار و دو محل ورود کوچک بر روی جرزهای دو طرف و اتاق مستطیل شکلی بر فراز آن برای گذاشتن قرآن ساخته شد . بر بالای دروازه دو ورژن قرآن دستنویس به خط ثلث خوب منسوب به ابراهیم سلطان نوه شاهرخ تیموری قرار داشت . در سال ۱۳۱۶ هجری خورشیدی دو قرآن خطی موجود در آن به موزه پارس انتقال یافت که همچنان در این موزه حفظ می گردند.

 

اجاره خانه مبله در تهران