وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

دشت لوت (کرمان)

دشت لوت کرمان

دشت لوت کرمان که از آن تحت عنوان او‌لین اثر طبیعی ایرانی ثبت گردیده در یونسکو خاطر میکنیم، خیر با اسم بیابان لوت کرمان بلکه با تیتر دشت و کویر به تثبیت رسیده میباشد. بد وجود ندارد بدانید که لوت در ادبیات فارسی به معنای برهنه و بی‌گیاه میباشد. بیابان لوت کرمان به جا مانده جهانی کشورمان ایران در حافظه همه، سال‌هاست که چه با اسم دشت و چه با اسم بیابان، رده به‌خصوص خویش را پیدا نموده است. هزاران هزار مسافر داخلی و فرنگی هرساله بدین بیابان هجرت می‌نمایند تا از جذابیت‌های خدادادی آن دیدن نمایند. فراموش نکنیم اگرچه دشت لوت کرمان را بی‌گیاه مفهوم میکنند ولی این دشت سرشار از نماد‌های حیات میباشد که در انتهای یادداشت به طور اجمالی به‌این زمینه خوا هیم پرداخت.

 

از دشت لوت کرمان ک که صحبت می زنیم، از زمینی بزرگ به وسعت یک دهم ایرانمان، از داغ‌ترین نقاط کره‌ خاکی‌مان سخن می زنیم؛ صحیح به عبارتی سرزمینی که در دل خویش گنجینه‌های شناخته و ناشناخته‌ بی‌شماری به طرف داران کشف بدن زمین و مسافران طبیعت کادو میدهد.

از لوت که صحبت می زنیم شاید ناخودآگاه نام بیابان بر کاغذ‌ ذهن‌تان جلوه‌گر شود، ولی برایتان خوا‌هیم اظهار‌کرد که بیابان لوت کرمان تنها یک بیابان وجود ندارد بلکه دشتی میباشد بیابانی و پهناور، مفروش در بخشها مرکزی کشور‌ایران، با ارتفاع تقریبی ۴۸۰ کیلومتر و پهنا ۳۲۰ کیلومتر که از نواحی شمال غربی به سمت جنوب شرقی کشیده گردیده و بخش‌های عمده‌ای از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و نصیب‌هایی از خراسان جنوبی را صورت داده میباشد. دشت لوت علاوه بر نصیب‌های کویری، اشکال و اقسام بافت‌های زمین‌شناسی را دارد که خوب میباشد اشاره کوچکی به بعضا از آنان داشته باشیم.

کلوت‌های شهداد کرمان که همچون قلعه‌های ازلی ابدیِ سربرآورده از اعماق زمین؛ با معماری طبیعی‌شان نگاه گردشگران را اسیر زیبایی بی‌حد و حصر خویش میکنند، تلماسه‌های غول‌پیکر حیدرآباد حوالی نهبندان که حکایت از دل طوفانی بادها داراست و مخروط‌های آتشفشانی گندم بریان، صرفا چندین گزینه از معروف‌ترین جاذبه‌های بیابان لوت کرمان میباشد.

در‌این یادداشت کناره‌ای از زیبایی‌های دشت لوت کرمان را باهم متصور می‌شویم. در‌حالتی که پیشین‌خیس به‌این دیار ماسه‌ای مهاجرت کرده باشید بی شک گشوده دلتنگش خواهید شد، و در صورتیکه هنوز نرفته باشید، مجاب می شوید تا به دشت لوت این کویر سراسر جاذبه مسافرت نمائید.

 

آفرود و هیجان و شتر سواری در دشت لوت کرمان

پیمایش در بیابان امروزه از ارکان اصلی اکوتورسیم به شمار میاید. مسافران در مجموعه‌های کوچک و وسیع با ملازمت لیدرهای فن‌ای، ممکن میباشد ساعات به راهپیمایی در بخشها متنوع کویر لوت سرگرم باشند و البته چیزی که انتها رمز می ماند خیر خستگی بلکه خاطره هیجان کشف ناشناخته‌هاست. می بایست خیال و خاطر نشان کنیم که تپه‌های شنی زیبای دشت لوت کرمان بستری بی‌همتا برای تفریحات پرهیجان مدرن نیز به وجود آورده میباشد. جاده بیابانی آفرود و شن‌بازی در بیابان لوت کرمان به تعداد طرف داران سفرهای کویری بخصوص بیابان لوت افزوده میباشد.

امروزه برگزاری برنامه‌های آفرود کویری و اجرای اکران ماشین‌سواری بر فراز تپه‌ ماسه‌ها، هیجان اقامت در بیابان را برای مسافران دو چندان نموده است. در کنار تفریحات تازه و لبریز سر وصدا شاید دیدنی باشد به یک گردش کلاسیک‌خیس اشاره‌ کنیم و آن شتر سواری در دشت لوت میباشد. اگرچه ممکن میباشد تنوع طبیعی و تفریحی جاذبه‌های لوت شما‌را تعجب‌زده نماید، البته از مجال تجربه شتر سواری در بیابان شوکه نخواهید شد. شتر حیوان بیابان و کویر میباشد. ساربان‌های محلی شمارا به گشت و گذاری با طمأنینه و آهسته در دل بیابان دعوت می کنند تا سوار بر کجاوه اشتران، کاروان دیدار از بیابان را به شیوه بیاندازید.

چه‌گونه به بیابان لوت کرمان برویم؟

درحال حاضر تصمیم دارید به بیابان لوت بروید و می خواهید بدانید چه مسیر و مسافتی پیش روی شماست. در حالتی‌که قصد دارید مسافت تهران تا بیابان لوت را طی نمایید، حدودا ۱۰۰۰ کیلومتر شیوه خواهید داشت. در کوتاه‌ترین وضعیت جاده، بایستی از تهران در مسیر جاده قم کاشان ادامه دهید و بعداز گذشتن از نائین، یزد و رفسنجان به شهر کرمان خواهید رسید. برای پیمودن مسافت کرمان تا بیابان لوت، شیوه نسبتا کوتاهی در پیش خواهید داشت. بایستی از جاده قدیم کرمان-بم به سمت روستای سیرچ بروید. بعداز طی حدود ۹۵ کیلومتر به شهداد میرسید. از شهداد تا اولِ او‌لین کمپ کویری حدودا ۳۰ کیلومتر روش میباشد. بسته به اینکه بخواهید کدام بخش از دشت لوت را ملاحظه کنید مسیر متفاوتی پیش روی شما خواهد بود.

 

مخاطرات مهاجرت به عمق بیابان لوت کرمان پیش‌خیس گفتیم بیابان لوت کرمان

مساحتی بیش تر از ۱۷۰ هزار کیلومتر مربع داراست ولی بخش متعددی از مساحتش، هنوز ناشناخته ما‌نده میباشد و آشنایی ما از عمق حدود ۵۰ هزار کیلومتری این دشت بیابانی، قدمتی کمتر از ۲ قرن داراست به دلیل آن که تا پیشین از آن کسی جز بومیان بخشها حریم از لوت مطلع نبودند. گفته‌ها حاکی از آن میباشد که او‌لین‌توشه یک سیاح سوئدی علاقمند به کویرهای عالم، به اسم سون هدین به لوت مهاجرت کرد تا آن را ببیند و صد سال پس از وی برای او‌لین‌توشه در کشورمان تنی چند از زمین‌شناسان، باستان‌شناسان و دوست‌داران طبیعت گرد هم آمدند و با اعزام مجموعه‌هایی به اعماق دشت لوت کرمان، قصد کردند این ارثیه طبیعی اهل ایران را تثبیت جهانی نمایند.

پر‌نور میباشد که درین هجرت با سرزمینی مملو‌از ناشناخته‌ها رو به رو هستیم. اگرچه ملازمت و همراهی با راهنما یا این که دست‌کم اشخاص شیوه‌بلد لازمه‌ کویرنوردی میباشد، بد وجود ندارد مخاطرات هجرت به طول بیابان لوت کرمان را نیز از نگاه بگذرانیم. قبلی از جنبش به سمت دشت بیابان لوت کشور ایران بدون شک گزارش‌های هواشناسی را مرور نمائید. چنانچه تجهیزات لازم برای ماندن در حالت ویژه بیابان را ندارید از گذشته کمپ‌ قابل قبولی را شناسایی کرده و در آنجا بمانید. این بیابان گرم‌ترین نقطه کره زمین میباشد و برای در امان ماندن از تابش بدون واسطه خورشید، کلاه و امکانات مطلوب به همدم ببرید. رفتار بی‌ثبات بیابان ممکن میباشد طوفانی ناگهانی از شن برپا نماید پس در طی مسافرت آمادگی روبه‌رویی با پدیده‌های طبیعی از این دست را داشته باشید

اجاره خانه مبله در تهران