وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

دهکده جهان نما

دهکده جهان نما

جهان نما در ۸۵ کیلومتری گرگان و جنوب شرقی یکی از این مناطق حیرت انگیز است.

منطقه‌ حفاظت‌شده‌ جهان‌نما در استان گلستان و در ۶۰ کیلومتری شهر کردکوی جای‌دارد و فاصله‌ آن تا گرگان ۸۵ کیلومتر است .

کردکوی بعد از بهشهر قرار گرفته و آن گاه با گذر از تعدادی روستا به دهکده‌ی جهان‌نما میرسید . جهان‌نما روستایی ییلاقی است که ۳۰۸۶ متر از سطح دریا بالاتر قرار گرفته , پس ارتفاعش خیلی بسیار است . وسعت این ناحیه‌ سرسبز حدود ۳۰ هزارو ۶۵۰ هکتار است .

جنگل دهکده جهان نما

حدود ۶۰۷ گونه گیاه آوندی در‌این منطقه شناسایی و ثبت شده . این منطقه بعداز بوستان ملی گلستان , وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده استان گلستان است , صرفا منطقه‌ای در ایران که زیستگاه قابل سکونت برای ببر محسوب میشود .
یکی‌از دست‌نخورده‌ترین جنگل‌های ایران را در دهکده‌ جهان‌نما پیدا می کنید . این منطقه از سال ۱۳۵۲ به‌عنوان منطقه‌ حفاظت‌شده اعلام شد .

در این دهکده روستاییان گوسفندان را به چرا میبرند و روستاییان در کار پرورش کندوی عسل نیز دستی بر آتش دارند . تابستان‌ها شور زندگی در این‌جا موج میزند . اما سرمای زمستان سبب ساز میشود اهالی به مناطق گرمتر کوچ نمایند .

حتی تابستان‌ها ممکن است در این‌جا باران ببارد . پس برای دیدن آن لازم است با ماشین دو دیفرانسیل و شاسی بلند سفر نمایید . احتمال این‌که ماشین در گل گیر کند هم موجود است .

به جهان‌نما که برسید , میتوانید کلبه های روستاییان را کرایه کنید و شب را همان‌جا بمانید . اما اگر اهل طبیعت‌گردی باشید , همان‌جا چادر هم میتوانید , می‌زنید . در‌این‌صورت‌ از روستا دور نشوید , چراکه در‌این منطقه حیوان وحشی نیز می‌باشد .

جهان نما جنگلی‌ست که بیشتر وقت‌ها مه آن را فرا گرفته , مه ها ظهر به بعد ظاهر می شوند و تا شب میباشند . کمی جنگل را که پیش بروید به کلبه‌ای نیز می سید که می توانید در آن چای و املت دلچسبی بخورید .

جاذبه های تفریحی دهکده و جنگل جهان نما

درصورتی که اهل کوهنوری باشید , میتوانید به دل کوه بزنید . هوا که صاف باشد از بالای ارتفاعات منطقه میتوانید منظره‌ یک دست سبز تحت پای‌تان را مشاهده کنید که شبیه کارت پستال‌هاست . البته در هوای مه‌آلود یا ابری اینجا یک چیز دیگر است .
در‌این منطقه از داشتن چشمه , رودخانه نیز بی‌نصیب نیست . این چشمه‌ها در بهار حسابی پرآب میشوند و خیلی‌ها را راهی این حوزه‌ میکنند .

بیشترین محصولی که درین روستا کشت می شود , گندم , جو , صیفیجات و سیب‌زمینی است . با وجود مرتع‌های سرسبزی که در‌این حیطه میباشد , ‌ محصول ها دامی زیادی هم پیدا میشود . پشم و گوشت و لبنیات در ییلاق جهان‌نما زیاد است . پس موقع برگشت شیر , کره و پنیر هم میتوانید بخرید .

قدیم‌ترها بیشتر خانه‌های روستایی از چوب , گل و آجر ساخته می‌شدند ; اما این روزها پای سیمان و تیرآهن هم به ساخت و سازها باز شده .

در جنگل جهان‌نما بیشتر از تصورتان درخت‌های متنوع میبینید . راش , آزاد , ممرز , نمدار , سرخدار , مریم گلی , نسترن و درمنه در کنار علفزارها و بوته‌زارهای وسیع , این منطقه را پوشانده .

ببر را که گفتیم اما جهان‌نما زیستگاه کلیدی خرس , خوک وحشی , گرگ , پلنگ , میش , ‌ قوچ , کل و بز نیز می‌باشد .

مرال ( گاوهای وحشی ) , گرگ , راسو , شغال , خارپشت و برخی از دوزیستان نیز در جهان‌نما زندگی می کنند . در سوته کولیجال و گرمه , خرس , شوکا و پلنگ نیز زندگی میکند.

اجاره خانه مبله در تهران