وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

طاق قدیمی کرمانشاه بستان

طاق قدیمی کرمانشاه بستان

طاق قدیمی کرمانشاه بستان مکان تاریخی تک بستان در دامنه کوهی به همین نام در شمال شرقی حاشیه کنونی کرمانشاه واقع شده است. برای دیدن تک بستان باید به غرب ایران ، استان و شهر چشمگیر کرمانشاه سفر کنید. این نقش برجسته را می توانید در منطقه تک بستان مشاهده کنید.

در گذشته تک بستان را روستایی در ۹ کیلومتری کرمانشاه می نامیدند. با گذشت زمان و توسعه شهر ، این روستا در محدوده شهر قرار گرفت و به یکی از مناطق این شهر تبدیل شد که هم اکنون در شمال شرقی کرمانشاه واقع شده است. این مجموعه نقوش در دامنه های کوه و کنار دریاچه معروف به دریاچه تگ بستان واقع شده است. در گذشته این مکان با آب و هوا و طبیعت دلپذیر خود محل استراحت و شکار پادشاهان ساسانی بوده است و نقشه های تراشیده شده نیز این را نشان می دهد.

طاق قدیمی کرمانشاه بستان

نرخ نامه بازدید

مجموعه تاریخی طاق بستان در تابستان از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰ و در زمستان تا ۱۷:۳۰ پذیرای گردشگران است. قیمت بلیط برای بازدید کنندگان ایرانی پنج هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۲۰ هزار تومان است.

در طول تاریخ ، پادشاهان تلاش کرده اند تا شکوه و جلال خود را نه تنها به مردم خود ، بلکه در طول تاریخ از طریق هنر نشان دهند و تداوم بخشند. یکی از راه های نشان دادن قدرت و عظمت پادشاهان کنده کاری روی صخره ها ، کوه ها و ایجاد نقش برجسته از وقایع مهم آن زمان بود. آنها از هنرمندان خواستند تا رویدادهایی از قبیل تاجگذاری ، شکست دادن دشمنان را در بالای کوه و صخره ای حک کنند تا هر رهگذری بتواند آن را ببیند.

طاق قدیمی کرمانشاه بستان

معرفی طاق بستان

جهانگردان ، مورخان و جغرافی دانان دوره اسلامی با نام های مختلفی از این منطقه یاد کرده اند. ابن فکیح و ابن راستا این مکان را “شبدیز” ، یاکوت حماوی آن را “قصر شیرین” ، حمدالله مستوفی آن را “طاق بسطام” و برخی دیگر – “طاق باستون” ، “طاق بیستون” و “بستان” نامیده اند. قوس ». مردم محلی این منطقه را به نام Tak-i-Wasan و Tak-Busan نیز می شناسند.

امروزه این مجموعه برجسته با نام Taq-Bostan نیز شناخته می شود که در کرمانشاهی یا گویش کردی کرمانشاهی “Tak Ve San” تلفظ می شود. در حقیقت “طاق” به معنی “طاق” و “و” به معنی “از” و “سان” به معنی “سنگ” است. از این رو ، طاق بستان به معنی طاق سنگی است. طاق نیز یک کلمه فارسی و قوس عربی آن است؛ بنابراین ، نوشتن در طاق صحیح تر است.

طاق قدیمی کرمانشاه بستان

پادشاهان ساسانی مجموعه تاریخی تخت جمشید را اولین مکان برای تراشیدن مجسمه ها در زمان حکومت خود می دانستند. اما پس از سلطنت اردشیر دوم (پادشاه ساسانیان در ۳۷۹-۳۸۳ م) ، به دستور وی و پس از رسیدن به پادشاهی ، آرکا بستان از مناطق دیگر ایران انتخاب شد و این مکان را بهترین مکان برای ایجاد کتیبه ها در قلمرو خود دانست.

طاق قدیمی کرمانشاه بستان

تاریخچه طاق بستان

شاید مهمترین دلیل این امر موقعیت جغرافیایی آن باشد که بین راه بزرگ ابریشم (یک مسیر مهم تجاری در آسیا که غرب ، شرق و جنوب آسیا را بهم پیوند می دهد و همچنین اروپای شرقی با آفریقای شمالی) نهفته است. طبیعت اینجا بکر و زیباست. گفت این منطقه دارای چشمه های آبنمای زیبا و چشمگیری است که دارای آبهایی دلپذیر و دلپذیر هستند و زیبایی دو چندانی به محیط می بخشند.

البته ساختمانهای دیگری نیز در این منطقه وجود داشت که دیگر وجود ندارند. در اینجا می توانید بقایای یک پل را در ضلع شرقی نقش برجسته اردشیر مشاهده کنید. در سالهای اخیر لیتوگرافی بیش از منبع Take Bostan یافت شده است.

نظرات بسیاری در مورد تاریخچه این مجموعه باشکوه تاریخی وجود دارد که هر یک در نوع خود جالب و شنیدنی است؛ در کتاب مسعودی ، از کنده کاری های تاکا بستان به عنوان یکی از شگفت انگیزترین بناهای تاریخی یاد شده است و اعتقاد بر این است که این منطقه از کشور حدود ۱۳ قرن پیش به عنوان باغ پادشاهان ساسانی مورد استفاده قرار گرفته است.

آرتور کریستنسن همچنین مجموعه قوسی بستان را زیارتگاه آناهیتا دانسته و معتقد است که اولین پادشاهان ساسانی ، تا نرسی (نوه یازجرد سوم و یکی از پادشاهان ساسانی) ، تصاویر آنها را بر روی سنگها و سنگهای عظیم اطراف تخت جمشید تراشیده اند. . باستان شناسان و مورخان زیادی از قدمت این مجموعه ، متشکل از چندین کتیبه (سنگ نوشته) ، در زمان پادشاهی ساسانیان ، که به قرن ۳ میلادی برمی گردد ، قدردانی کرده اند.

کتیبه تاجگذاری اردشیر دوم

نقش برجسته تاجگذاری اردشیر دوم در طاق بستان تصاویر زیبایی از الحاق و تاجگذاری نهمین پادشاه سلسله ساسانی را به تصویر می کشد. در این تصویر ، اردشیر دوم با دست چپ خود بر روی لبه شمشیر حک شده و حلقه روبان را از اهورامزدا با دست راست خود قبول می کند. صورت او به شکل سه چهارم ارائه شده و بدن او در صورت کامل و در وسط تصویر قرار دارد.

پادشاه چشمانی بزرگ ، ابروهای برآمده و پرپشت ، ریش دار (فرفری) و موهایی ضخیم که تا شانه های او کشیده شده بود ، همانطور که در این عکس به وضوح مشاهده می شود. این نقش برجسته جزئیات زیبایی را نیز نشان می دهد. شما می توانید گوشواره ها را به صورت دایره ای و یک توپ به آن آویزان کنید ، ببینید. یک گردنبند تراشیده شده در یک ردیف مروارید و یک دستبند که توسط اردشیر دوم پوشیده شده است.

باستان شناسان و مورخان بر این باورند که در آداب و رسوم و آداب و رسوم ایران باستان ، یکی از ملزومات پادشاهی و سلطنت داشتن ویژگی های خاص معروف به فر کیانی یا صفات الهی بوده است. در حقیقت ، یک پادشاه می تواند با بهره گیری از این قدرت الهی به معنویت و هوس عالی برسد و تنها توسط خداوند برای هدایت ، راهنمایی و اداره مردم کشورش انتخاب شود. در آیین و مکتب زرتشتی ، هر شخصی که مورد رضایت خدا باشد این ویژگی را دارد.

اجاره خانه مبله در تهران