وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

غار علی‌صدر همدان

غار علی‌صدر همدان

غار علیصدر یکی از غارهای تالابی کشور ایران و از کم غارهای آبی رنگ جهان است . علیصدر همینطور دارنده طولانی‌ترین مسیر قایقرانی داخل غار در جهان است . این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده است . با بخش ایرانگردی سایت ارزان مبله با ما باشید.

طول غار از تراز دریا ۲۱۰۰ متر است . محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای زیادی داراست . از گروه حرفه آبها , دریاچه بزرگی در باطن غار به‌وجود آمده و از این رو شکافت به ژرفای غار صرفا با قایق میسر است . غار علیصدر یکی دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است .

غار علیصدر بیست و سو‌مین اثر ارگانیک ملی است که به وسیله اداره ارثیه فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست به جا مانده طبیعی ایران قرار گرفت .

اطلاعات و پشینه غار علی‌صدر همدان

زمین شناسان عمر سنگ‌های این غار را به عصر ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی ( ۱۹۰–۱۳۶ میلیون سال قبلی ) نسبت میدهند .

مردمان روستای علی صدر و روستاهای اطراف , از قدیم‌الایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره برداری می‌کردند .اجاره خانه مبله در تهران علاوه بر این , در صد سال گذشته , همسایه ده با هدایت مازاد آب نهر سراب به غار علیصدر , از آن به عنوان مخزن و سدی برای استفاده در فصل گرما فایده می‌برده‌اند و همین مسئله باعث شده بود.

تا مرحله آب در نصیب شرقی غار تا طول ۲٫۲۰ متر یعنی تا نزدیکی دهانه محل ورود غار بالا بیاید و امکان دسترسی به غار را تا سال ها غیر ممکن نماید ; تا این‌که با وقوع زمین‌لرزه مخرب فارسینج در ۲۲ آذرماه ۱۳۳۶ , و ایجاد شکاف در کف غار سراب , آب نهر سراب به یکباره قطع شد و طی ۶ سال یعنی حدود سال ۱۳۴۲ سطح آب غار علیصدر به طول طبیعی خود رسید و ورود به غار میسر گشت و به تدریج پای کوهنوردان به درون غار باز شد .

تاریخچه غار علی‌صدر همدان

اولین جستجو حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده به غار علیصدر در ۵ مهرماه ۱۳۴۲ خورشیدی بوسیله گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوهنوردی همدان انجام شد که توانستند با کسب اطلاعات پیشین و همراه بردن امکانات ضروری برای حرکت روی آب , با عبور از دریاچه , از شعبات و تالارهای متفاوت آن بازدید نمایند و زیبایی و عظمت درون آن را ببینند و او‌لین اطلاعات را از وسعت و ژرفای دریاچه و ارتفاع و پهنا و عمق و طول غار بدست آورند .

علی‌رغم نشر خبر این بازدید و بازدیدهای متعاقب , تا سال ۱۳۵۲ دهانه غار تنگ و نزدیک به ۵۰ سانتیمتر بود و دسترسی به داخل غار فقط به وسیله کوهنوردان حرفه‌ای ممکن بود ; تا این‌که عبدالله حاجیلو که از سال ۱۳۴۱ ریاست هیئت کوهنوردی همدان را بر عهده داشت و از جلب توجه مقامات برای گسترش غار مأیوس شده بود , شخصاً دست به عمل شد و با مقبولیتی که در شهر و استان داشت با یاری مردمان محلی و استفاده از بازوی هیئت کوهنوردی و انجمن شهرستان و استان , سرانجام دهانه غار در اردیبهشت ۱۳۵۳ به عرض ۵ متر و طول ۳ متر باز شد .

در سال بعد از آن , با بتون‌ریزی قسمتی از کف غار , مسیر خشکی هم برای راهپیمایی در غار تولید شد و بعد از آن با تجهیز غار به چندین قایق و هم تأمین نوروفروغ داخل آن , در مورخ ۴ خردادماه ۱۳۵۵ , غار علیصدر به بهره برداری رسید و بلیطهای چاپ شده برای بازدید گردشگران تحویل اداره تربیت بدنی همدان شوید .

موفقیت عبدالله حاجیلو در توسعه و معرفی غار تا بحدی بود که شاه را هم برای تماشا از غار در ۵ مهرماه ۱۳۵۵ ترغیب کرد که طی آن مقرر شد.اجاره روزانه سوئیت ارزان در تهران علاوه بر ارتباط برق سراسری به علیصدر و روستاهای اطراف و آسفالت راه‌های دسترسی به غار , نسبت به تولید مهمانسرای جهانگردی در قریه علیصدر اقدام شود

اجاره خانه مبله در تهران