وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

غار یخی چما چهار محال بختیاری

غار یخی چما

تابستان و گرمای آن شایسته ترین زمان برای مهاجرت به نقاط سرد کشورمان است . احتمالا مثل خیلی های دیگر , دیدن برف فصل زمستان و خنکای آن علی الخصوص در گرمای صبر فرسای خورشید , شمارا نیز شادمان نماید , در صورتیکه چنین است پس بایستی توشه سفرتان را ببندید و در جهت استان چهارمحال و بختیاری رهسپار گردید . میخواهیم شما‌را در سمت یکی نادرترین غارهای کشور ایران با خود همسفر کنیم . این غار به مقدار ای زیباست که هیچ نمونه ی مشابه دیگری در ایران ندارد و در صورتی بخواهید مثل آن را ببینید می بایست به روسیه یا این که ایسلند سفر کنید .

غار یخی چما غاری در مسافت ی ۲۵ کیلومتری از روستای چلگرد است و همانگونه که از اسم آن پیداست , جایی سراسر پوشیده از برف و یخ است که حتی‌د‌ر ماه های گرم تابستان نیز سرمای خویش را محافظت می نماید . اما در فصل‌تابستان که نیز گرم تر است و نیز میزان بارش باران کمتر , ضخامت بعضا از لایه های یخی کمتر می شود و سست نیز می گردند . به همین دلیل هر آن احتمال ریزش یکی آن‌ها موجود است , بدین ترتیب باید از عبور روی آنها خودداری کرد . طول بعضا از قسمت برف ها تا ۴۵ متر نیز می‌رسد .

این غار در وسط دره ی چما قرار دارد و به دلیل حالت قرار گیری و ریزش برف در طی یک‌سری سال و انباشت آن , این برف و یخ ها فصلی نبوده و بصورت همیشگی در آمده اند . علاوه بر این , غار یخی چما بزرگترین منبع آب شیرین ایران نیز میباشد . در ذیل یخ های این غار یخی , چشمه ای روان است که آب بسیار سرد و زلالی داراست . آب این چشمه به سد کوهرنگ می ریزد .

در سفر به این پهنه ی یخی زیبا پیشنهاد می کنیم دوربین عکاسی تان را فراموش نکنید , می‌توانید در دهانه ی غار بایستید و عکس های شگفت انگیزی را ثبت کنید . توصیه میکنیم حتما کفش ورزشی مناسب بپوشید , در صورتی که بخواهید روی برف و یخ ها راه بروید , احتمال لیز خوردن بسیار زیاد است .

چطور به غار یخی چما بریم؟

مسیر رفتن به این غار زیبا بسته به این که در کجای ایران می‌باشید قادر است به دور یا نزدیک باشد ولی قطعا بها صرف زمان را دارد . برای این منظور باید به سمت استان چهار محال و بختیاری و کوهرنگ بروید و از آنجا به سمت چلگرد راهتان را کج فرمایید . بعد از رسِدن به چلگرد , یک مسیر ۲۵ کیلومتری پر ماجرا در پیش رو است که از روستا و رود زیبایی می گذرد . اما مقداری از فاصله این جاده هنوز آسفالت نشده است .

متاسفانه علیرغم طبیعت و چشم انداز شگفتی که داراست , این غار هنوز برای خیلی ها ناشناخته است . ولی به لطف تبدیل شدن به محل برگزاری مسابقات اسکی , تا حدی بیشتر معرفی شده است . غار یخی چما یکی برترین جاذبه های گردشگری و درختان گردی استان چهار محال و یکی کیمیا ترین دیده اندازهای طبیعی ایران است .

اجاره خانه مبله در تهران