وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

قره کلیسا بیزانسی

قره کلیسا آذربایجان

قره کلیسا بیزانسی

قره کلیسا یا این که کلیسای تادئوس مقدس یا این که کلیسای طاطاووس , در روستای چالدران در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان چالدران جای دارد . واژه «قَرَه» در گویش آذری به معنای «سیاه» است . از آنجایی که ساختمان کلیدی کلیسا تماماً از سنگ‌های سیاه تشکیل‌شده بود , این کلیسا به‌این اسم خوانده میشد البته بعد از مرمت این سازه , بخشی از سنگ‌های سیاه بوسیله سنگ‌های سپید جایگزین شد .

قره کلیسا آذربایجان

تاریخچه قره کلیسا آذربایجان

تادئوس یا این که طاطاووس یکی‌از حواریون حضرت عیسی مسیح ( ع ) است که در سال ۴۰ میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت . تیم زیادی از جمله «ساناتروک» ; فرمانروا ارمنستان و دخترش «ساندخت» به آیین مسیحیت روی آوردند . البته کمی بعد پادشاه پشیمان شد و به مخالفت با آیین جدید پرداخت و امرکرد تا تادئوس , ساندخت و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند ( حدود ۳۵۰۰ نفر ) را به قتل برسانند . در سال ۳۰۲ میلادی در حین پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان , مسیحیت درین مرزو بوم دین قانونی و همگانی شد و مسیحیان ارمنی که یاد شهادت تادئوس و پیروانش را نسل به نسل حفظ کرده بودند , در محل فرار آن ها کلیساهایی سازه کردند که «قره کلیسا» یکی‌از آن‌هاست .

کلیسای تادئوس یکی از معتبرترین و پر زینت‌ترین کلیساهای ارمنیان در جمهوری اسلامی ایران است که آوازه جهانی داراست و هر سال در فصل تابستان در ماه ژوئیه ( روزهای انتها تیر و هفته اول مرداد ) که مصادف با قتل تادئوس و پیروانش است , ارمنیان ایران و بعضی از سفیران مسیحی کشورهای فرنگی در ایران , به زیارت این کلیسا میایند و در مراسم مختص مذهبی شرکت می‌کنند .

قره کلیسا آذربایجان

داخل قره کلیسا آذربایجان

این بنا از اشتهار جهانی برخوردار بوده و بسیاری از ارامنه داخل و خارج مملکت برای انجام مراسم مذهبی به‌این کلیسا می‌آیند . تادئوس یا طاطائوس ( طاطاوس ) یکی از حواریون مسیح است که در سال چهل میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت . تیم زیادی به دین مسیح روی آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود .
اما سلطان کمی بعد پشیمان شد و به مخالفت با آئین تازه پرداخت و امر کرد تا تادئوس , ساندخت دخترش ) و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند ( حدود ۳۵۰۰ نفر ) را به قتل برسانند . در سال ۳۰۲ میلادی , زمان پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان , مسیحیت در‌این مملکت آیین قانونی و همگانی شد . مسیحیان ارمنی که یاد شهادت تادئوس و ساندخت را نسل به نسل مراقبت کرده بودند در محل فرار آن ها کلیساهایی بنا کردند که قره کلیسا یکی آنهاست .

بنا بر عقیده ارامنه کلیسای طاطائوس اولی کلیسایی است که به دستور مبشرین و حواریون مسیح در جهان ساخته شده است و زیرا از نظر مذهبی , شهادت را بزرگترین سعادت برای آدم میدانند , هر سال در روزهای آخر تیرماه و هفته اولیه مرداد ماه که مصادف با قتل تادی مقدس و پیروان مسیحی او است در قره کلیسا مراسم خاصی بر پا می دارند . به هر روی این کلیسا امروزه به مناسبت جشنی سالانه , تابستان ها میعادگاه ارمنیان ایران و حتی کشورهای همسایه است .
در هفته اول مرداد ماه , ارمنیان از شهرهای تبریز , ارومیه , تهران , اصفهان , قزوین ودیگر شهرها

اجاره خانه مبله در تهران