وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

قلعه زیبای رودخان در شهرستان فومن

قلعه رودخان فومن

قلعه رودخان اسم قلعه‌ای است متعلق به عصر سلجوقیه که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای رودخان سازه شده و ۶/۲هکتار مساحت و ۶۵ ساختمان بلند و بارو و دیواری به ارتفاع ۱۵۰۰ متر داراست .

رطوبت بیشتراز حد هوا سبب رشد گیاه در لابه‌لای دیوارهای قلعه رودخان و پوسیدگی آن‌ها شده , ولی با این وجود در مقایسه با قلعه‌های دیگر , رودخان سلامت باقی مانده است . قلعه عظیم و شگفت‌انگیز رودخان در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی فومن که در حوزه جغرافیایی این شهرستان جای‌دارد.اجاره خانه روزانه در تهران

در قله کوهی دردل جنگل آرمیده است . برای رسیدن به قلعه رودخان بعداز عبور از شهر فومن , روستاهای گشت , کردمحله , گشت رودخان , سیاه کش , سیدآباد و قلعه رودخان در جاده ای که نیمی از آن آسفالت و نیمی دیگر خاکی است باید طی مسیر کرد و به روستای حیدرآلات که جاده‌ای اتومبیل رو به آن ختم میگردد , رسید .

این مسیر تا قلعه را باید با پای پیاده که حدود ۵ کیلومتر است طی کرد . زمان اضطراری برای طی کردن این مسیر با پای پیاده حدود یک ساعت و نیم است که کمی از آن را از روش پله‌های احداثی باید طی کرد .

مبتنی بر پژوهش ها صورت گرفته , این دژ عظیم که به قلعه روخان ( رودخان ) موسوم است , طى اتفاق ها و رویدادهایى که بعداز زمان ساسانى به وقوع ضمیمه , تخریب شد , البته در قرن ۵ و ۶ هجرى قمرى و در حین حکومت سلجوقیان نوسازی شد و به همین دلیل در شمار قلاع اسماعیلیه پر اسم و رسم است .

از روستای قلعه رودخان تا قلعه رودخان فضای سبز بسیار زیبا و دیده اندازهای متعددی موجود است که اعتنا هر بیننده‌ای را به خویش جلب می کند .

اطلاعات دیگر قلعه رودخان فومن

در مسیر صعود به قلعه درختانی با عمر طولانی به سمت آسمان قد علم کرده و نور از لابه لای شاخه‌های این طبیعت به زیر می‌ریزد . طول قلعه در میان ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از تراز دریا می‌باشد . در سمت راست قلعه , رودخانه‌‏ای به همین اسم قرار دارد که از ارتفاعات , سرچشمه گرفته و آب آن از جنوب به شمال در جریان است . ارتفاع دیوارها متفاوت و از ۳ تا ۱۰ متر متغیر است و در ‏نقاط نفوذپذیر قلعه , دیوارها و باروها قطور و ارتفاع بیشتری دارند .اجاره روزانه خانه در تهران

بخش غربی , شامل دروازه محل ورود , چشمه , آبگینه , آب انبار و یخچال فریزر , گرمابه , آب ریزگاه , فرمان روا نشین ‏و یک‌سری واحد مسکونی که بوسیله ساختمان بلند و باروهایی محصور گردیده اند . قلعه رودخان کلا دارنده ‏دو ارگ و ۱۶ قراول منزل است . ارگ یا این که پاد شاه قلعه در دو طبقه و از خشت تشکیل‌شده ; ‏قراول خانه‌ها به صورت دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متفاوت مسلط بر محیط اطراف ‏است . در ورودی یا دروازه قلعه رودخان , شمالی است و در دو طرف آن دو برج توپر بسیار عظیم ‏ساخته شده‌است که در گذشته بر بالای آن کتیبه‌ای نصب شده بود .

مساحت بخش شرقی کمتر از ‏بخش غربی است . بناهای موجود در آن بیشتر جنبه نظامی داشته و شامل دروازه ورودی ‏جداگانه با دو برج بزرگ , زندان , تعدادی واحد مسکونی و در اضطراری ( دزد در ) است . در ‏دیوار شمالی و جنوبی قلعه و در فواصل نامنظم , برج‌هایی است که بالای آن ها اتاق‌های ۸ضلعی , از آجر تشکیل‌شده ( دیوارهای قلعه , ۶۵برج نگهبانی دارد ) و در ‏دیوارها , منافذ و ترکش‌هایی برای چشم بانی و برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی , تعبیه ‏شده است .

از وجوه جالب توجه در معماری قلعه رودخان , کاربرد طاق‌های جناغی و انواع ‏مختلف آن و نیز طرح‌های آجرکاری و سنگ چینی است که نشان از دقت نظر سازندگان ‏آن داراست.

اجاره خانه مبله در تهران