وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد

منطقه تنگ صیاد منطقه ای کوهستانی و بسیار مرتفع است که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و قله حسن جیلون در کوههای فرخ شهر با ارتفاع ۳ هزار و ۱۴۱ متر از سطح دریا ، بلندترین نقطه در منطقه واقع شده است. تنگ صیاد به دلیل تعداد زیاد تپه ها زیستگاه مناسبی برای قوچ و گوسفندان وحشی است. کوههای جنوبی منطقه دارای صخره هایی هستند که دسترسی به آنها دشوار است ، جایی که زیستگاه پلنگ ، بز و بز با جمعیت قابل توجهی است.

دره های زیبایی مانند “پاچفت” و “بوستان شیر” علاوه بر حیات وحش و آب و هوای معتدل ، پناهگاهی برای مسافرانی خواهد بود که می خواهند یک ساعت از شلوغی شهر آرام بگیرند.

پارک ملی تنگ صیاد

منابع آب تنگ صیاد

مورفولوژی و زمین شناسی خاص منطقه تنگ صیاد چندین آبراه نسبتاً بزرگ و کوچک (حدود هفتاد آبراه) با مساحت کمتر از یک کیلومتر مربع تا بیش از ۶۰ کیلومتر مربع ایجاد کرده است و طول آنها از کمتر از یک کیلومتر مربع کیلومتر تا بیش از ۱۳ کیلومتر. این کانال ها کاملاً فاقد جریان مداوم ، فصلی و گاهاً طغیان می شوند. متوسط ​​رواناب سطحی از آبراهه های سراسر منطقه بین ۲۴٫۵ تا ۲۱٫۵ میلیون متر مکعب در سال تخمین زده شده است. در این منطقه ۴۲ چشمه وجود دارد که ۳۸ مورد از آنها تخلیه دائمی و ۴ مورد آنها فصلی است.

 

مشخصات و ویژگی در منطقه تنگ صیاد

تنگ صیاد تنها ۱٫۶٪ از مساحت استان چهارمحال و بختیاری را اشغال می کند ، اما به دلایل متعدد و منحصر به فرد ، این منطقه یکی از بهترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و یکی از مهمترین قطب های مهم استان چهارمحال و بختیاری به یک معضل بزرگ اقتصادی ، توریستی و اجتماعی تبدیل شده است. همجواری با دو مرکز اقتصادی بزرگ مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان از دیگر ویژگی های این منطقه است.

تنگ صیاد در بین دو شهر بزرگ استان چهارمحال و بختیاری یعنی شهرکرد و بروجن واقع شده است و در امتداد بزرگراه شهرکرد – اصفهان – بروجن دسترسی آسان ، سریع و کم هزینه ای دارد.

متأسفانه ، به دلیل این ویژگی ها ، توسط انواع عوامل توسعه ناپایدار از جمله روستایی ، شهری ، صنعتی ، کشاورزی ، معدن ، شکار غیرقانونی ، تفریح ​​، تقاضای آب ، شن و سنگ و غیره مورد حمله و تهدید قرار می گیرد.

پارک ملی تنگ صیاد

خطرات پارک ملی تنگ صیاد

چرای دام ، توسعه شهری و روستایی ، دسترسی آسان برای تجاوز یا اغتشاش در منطقه ، شکار غیرقانونی و بقای حیوانات ، تقاضای جمع آوری شن و ماسه و سنگ ، جمع آوری علوفه و … نمونه هایی از تأثیر جوامع انسانی در این منطقه است.

بیش از ۶۰ عامل مختلف در اطراف منطقه واقع شده است ، از جمله مزارع ، روستاها ، شهرک ها ، دام ، طیور ، شهرستانها و مناطق صنعتی ، کوره های آجرپزی ، خوراک دام ، کارواش ها ، تیرها ، شستشوی شن ، سدها ، گلخانه ها ، فضاهای اداری و غیره  اینها دستگاههای مختلفی هستند. بنابراین ، منصفانه است که بگوییم تان صیاد جزیره ای در میان امواج توسعه است

 

 

اجاره خانه مبله در تهران