وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

کاخ فلاحتی ایلام

کاخ فلاحتی ایلام

کاخ فلاحتی ایلام یک کدام از اثرها ارثیه از دوران قاجار است که می توان آن را در لیست زیباترین بناهای بازمانده از قاجار جای‌دارد . در دوران قاجار ایلام به خاطر اینکه پایگاه تابستانی والی بود به لرستان پشتکوه آوازه یافته بود که در سال ۱۳۰۷ شمسی به ایلام تغییر یافت . از ۳ قرن پیش , حکومت خودمختار والیان در ناحیه ایلام و پشتکوه برقرار بوده است

 

تاریخچه شهر ایلام

از ۳ قرن پیش , حکومت خودمختار والیان در حیطه ایلام و پشتکوه برقرار بوده است . از معروف‌ترین این والیان می ‌توان از حسین خان , غلامرضا خان ( موسس کاخ فلاحتی ایلام ) و حسین قلی خان ابوقداره نام برد . این افراد با روابط بخصوصی به پادشاهان قاجاری متعلق بودند و هر ساله مالیات و تفنگچیان زیادی را در اختیار حکومت مرکزی قرار می ‌دادند . در حقیقت بدین وسیله بود که از شاهان قاجار حکم والیگری حوزه‌ را می گرفتند و خودمختار بر عشایر حوزه‌ حکومت می کرند . راس حکومت آن ها تحت تأثیر موقعیت یگانه روزگار مکان ثابتی نداشت . آخری والی حوزه‌ در سال ۱۳۰۹ خورشیدی توسط پهلوی نخستین سرکوب شد و به عراق پناهنده شد . از آن پس حسین آباد با اسم نو ایلام در تقسیمات کشوری جای گرفت .

احداث کاخ فلاحتی ایلام و موسس آن

این کاخ سازه به ‌دستور والی غلامرضاخان در سال ۱۳۲۶ هجری قمری ( یا این که ۱۲۷۸ خورشیدی ) احداث شده‌است . قبلی از اینکه کاخ احداث شود در‌این زمین و اطراف آن گلشن های مملو‌از میوه و فضای فوق العاده دل نشین قرار داشت که ممکن است به همین بهانه نیز برای ساخت کاخ فلاحتی ایلام گزینش شده‌است . اما متاسفانه امروز هیچ اثری از آن باغات باقی نمانده است و تا دیده کار می نماید ساختمان , خیابان , دود و اتومبیل است و به همین علت شکوه و زیبایی آن زمان خویش را از دست داده است . بدلیل قرار گیری کاخ در فضای اداره مجاهدت کشاورزی استان , کاخ کشاورزی نیز نامیده می شود .

غلامرضا خان فیلی , پسر حسینقلی خان ابوقداره و والی لرستان پشتکوه در حین ناصرالدین سلطان قاجار بود , وی درسال ۱۲۸۱ قمری و در دیرکوندهای بالاگریوه یاغی را باخت اعطا کرد و مرز و بوم آن‌ها را فتح کرد و از طرف ناصرالدین پادشاه قاجار کنیه فتح السلطان را اخذ کرد . در جریان نزاع جهانی نخستین حیطه پشتکوه از شر معاندان در امان ماند و زیر رئیس غلامرضاخان والی نظم خویش را از دست نداد , در حالی که بقیه نواحی غرب کشور ایران مبتلا ویرانی شدند .

خصوصیت های سازه

کاخ فلاحتی ایلام در زمینی به وسعت ۸۱۰ متر مربع قرار دارد که زیربنای ساختمان آن ۳۳۷ متر مربع است . نقشه درونی کاخ به صورت دو اتاق تو درتو در کنار و هالی بزرگ در میان آن می باشد . در نصیب جلوی هال ایوانی قراردارد که در اتاق ها و هال به سمت آن باز می شود .

اجاره خانه مبله در تهران