وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

کاریز شهر زیر زمینی کیش

کاریز شهر زیر زمینی کیش

جزیره کیش پر از جاذبه های شگفت انگیز است که در طول چندین سفر باید آنها را بشناسید. حتماً درباره کیز کاریز شنیده اید ، حتی اگر به این جزیره سفر نکرده باشید. شهر زیرزمینی معروف که شهرت جهانی دارد و ترکیبی از هنر ایرانی و طبیعت زیبای این جزیره است و همین امر باعث شده است که بسیاری از گردشگران از ایران و کشورهای خارجی از عجایب آن به این جزیره در جنوب ایران سفر کنند. سفر کردن در طول سفر خود به جزیره کیش ، یک روز را به بازدید از شهری با عمق ۱۶ متر و تاریخی باستانی که مربوط به ۲۵۰۰ سال پیش است ، سپری کنید تا از مهارت و مهارت ایرانیان بهره مند شوید.

همانطور که گفتیم ، در شهر زیرزمینی کاریز در کیش ، یکی از مقاصد گردشگری تاریخی در این جزیره حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و نمونه ای از هنر و مهارت معماران ایرانی در آن زمان بود که به یک دیدنی و جذاب تبدیل شده است مقصد سرگرم کننده این روزها. ویژگی های منحصر به فرد این سازه زیرزمینی از جمله مرجان بودن ، جریان آب شیرین ، هوای خنک زیرزمینی و سقف مرجانی پر از فسیل های بسیار قدیمی ، این جاذبه را به یکی از مهمترین جاذبه های ایران و حتی جهان تبدیل کرده است.

دلیل جذابیت کاریز شهر زیر زمینی کیش

یکی از مواردی که باعث اهمیت کاریز کیش شده و تفاوت خاصی با دیگر شهرهای زیرزمینی ایران دارد سقف مرجانی آن است که زمانی بستر آب بوده است. این سقف پر از صدف و حیوانات آبزی است که تبدیل به فسیل شده اند و به راحتی می توانید آنها را ببینید. آنها تا ۵۷۰ میلیون سال نشان می دهند و بیانگر یک عمر طولانی هستند

اطلاعات دیگر درباره شهر زمینی کیش

این کارز در ابتدا دارای دو رشته است که از دو طرف جزیره ، منطقه صفین و باغو سرچشمه می گیرد. این رشته ها پس از طی مسیری خاص ، به مکان فعلی مجموعه فرهنگی و گردشگری شهر زیرزمینی کیش می رسند و به سه رشته تبدیل می شوند. بعد از این مکان ، آب به صورت یک سری جریان دارد و به شهر قدیمی حریره منتهی می شود که در انتهای مسیر برای بازدید از کیش کاریز دیده می شود. در امتداد گذرگاه آب ، ۲۷۴ حلقه چاه برای برداشت آب وجود دارد که ۷۴ مورد از آنها در مجموعه کیش کاریز واقع شده است. وجود این تعداد چاه در مسیر یک قنات نشان می دهد که در این کاریز ، آب هم ساکن بوده و هم به سمت تجلی کاریز روان بوده است.

اگر هنگام بازدید به سقف کاریز نگاه کنید ، یکی از چاه هایی را می بینید که اخیراً در یک لایه مرجانی به ضخامت هفت متر ایجاد شده که دارای شکل مخروطی است.

بازدید از شهر زیرزمینی کاریز در کیش

مدتها این قنات جاذبه مسافران و گردشگران نبود و مورد استفاده قرار نمی گرفت اما با گذشت زمان توجه مردم به آب شیرین و هوای معتدل و خنک به ویژه بافت فسیلی سنگهای مرجانی جلب شد و سرمایه گذاران بسیاری را تشویق کردند برای سرمایه گذاری در این بنای یادبود. تا اینکه سرانجام در شهریور ۱۳۷۸ ، با مشارکت سرمایه گذاران و توجه عمومی ، این مجموعه تاریخی احیا شد ، اما این بار نه در نقش یک قنات بلکه در نقش یک شهر تاریخی و باستانی از حضور گردشگران و بازدید کنندگان از همه استقبال کرد بیش از ایران و جهان است. داستان مرمت از اینجا آغاز شد که شخصی به نام مهندس حاجی حسینی ، ایرانی مقیم آلمان ، پس از ۳۲ سال دوری از خانه به ایران بازگشت.

وی این قنات را مورد بررسی قرار داد. مهندس حاجی حسینی با بودجه یک سرمایه گذار خصوصی توانست پروژه احیای این کانال را آغاز کرده و با استفاده از اصول معماری ایرانی دوباره این بنا را مرمت کند.

اجاره خانه مبله در تهران