درباره ی امامزاده ها + اطلاعات کامل
درباره ی امامزاده ها + اطلاعات کامل
یک امام زاده به زبان فارسی از اولاد یک شیعه امام است. این اصطلاح فارسی در اردو و آذری نیز استفاده می شود. امامزاده به معنای «فرزندان» یا از فرزندان یک امام است. روشهای مختلف دیگری برای هجی کردن این اصطلاح در زبان انگلیسی وجود دارد همه معنی یکسانی دارند. امامزاده ها اساساً همان سیدها هستند زیرا از امامان تبار آمده اند. امامزاده همچنین اصطلاحی است برای مزار از نوادگان امامان که با محمد رابطه مستقیم دارند. این امامزاده ها فقط مخصوص فرزندان امامان است و مخصوص خود امامان نیست.
امام زاده + زیارت ها
امامزاده ها نیز سید هستند ، گرچه همه سیدها امامزاده محسوب نمی شوند. از این آرامگاه ها به عنوان مراکز عبادت شیعیان و زیارت ها استفاده می شود. همچنین اعتقاد بر این است که این مقبره ها دارای ویژگی های معجزه آسایی و توانایی بهبودی دارند. بسیاری از اینها در عراق ، مدینه ، هند و ایران واقع شده اند. امامزادگان مهم بسیارند.
دو مورد از اینها فاطمه بن مسی ، خواهر امام علی الرضا ، امام هشتم اثنی عشری ، و زینب بن علی ، دختر علی است که از نظر مسلمانان شیعه اولین امام و از نظر مسلمانان سنی به عنوان رشید چهارم است. . امامزاده ها به طور سنتی زنان نیستند. بسیاری از افراد به دیدار امامزادگان نزدیک به آنها می روند.
برای بسیاری از امامزاده ها زیارت نامه های ویژه (زیارت) نیز وجود دارد. برخی از این زیارت ها حتی سالانه در زمان معینی از سال اتفاق می افتد. برخی از امامزادگان به خوبی دیگران نگهداری نمی شوند. به گفته رینیش ، یک امامزاده ای که وی می دید بیشتر خرابه است ، گرچه هنوز هم مهم است
امام زاده صالح
بنای اصلی مقبره شامل یک ساختمان مستطیل شکل بزرگ با دیواره های ضخیم و فضای داخلی جامد تقریباً ۵٫۶ متر مربع است. در سال ۷۰۰ هجری قمری امام زاده صالح کتیبه ای وجود دارد که در ترمیم و تغییر مدخل ها ذکر شده است و طبق آن پادشاهی غازان خان در همان زمان بوده است. جعبه چوبی بزرگ امام زاده صالح در داخل مقبره احتمالاً متعلق به دوران سلسله های متاخر صفوی یا افشارید بوده است.
محوطه نقره ای ضلع های شرقی و شمالی شرقی و غربی دارای محفظه مشبک با تزئینات مشبک نقره ای و چوبی ضلع جنوبی وقف مرحوم آقای میرزا سعید خان وزیر امور خارجه اواخر قاجار است. این حرم در ایوان ورودی ضلع شمالی و ایوان محراب واقع شده است ، این لوح به صورت کاشی خشتی مستطیل شکل در تاریخ خود در سال ۱۲۱۰ هجری قمری است و نام فتحعلی شاه قاجار بر روی آن حک شده است
امامزاده عبدالعظیم
ابن قلوه القمی (متوفی ۹۷۸ م) “شامل حرم در كامل الزیارات ، یكی از اولین راهنماهای زیارت شیعه است. مقبره عبدالعظیم نیز گاهی تحت حمایت حاکمان اهل تسنن قرار می گرفت ، نمونه بارز آن مقبره ای است که بر فراز مقبره عبدالعظیم در دهه ۱۰۹۰ میلادی به دستور وزیر سلجوقی مجد ساخته شد. کل ساخت و ساز شامل یک درگاه با یک ایوان بلند مرتب با آینه ، چند حیاط ، یک جام زرین طلایی ، دو مناره کاشی ، رواق ، یک قبر و یک مسجد است. تاریخی ترین و قابل حمل ترین یادگار این مکان مقدس ، جعبه پرهزینه آن است که از چوب مهره فوفل ساخته شده است. در چهار طرف این جعبه گرانبها ، کتیبه ای برجسته با شخصیت های نستعلیق و ثولوت حک شده است.
این کتیبه با تاریخ ۱۳۳۰ میلادی و نام سازنده جعبه یعنی یحیی بن محمد الاصفهانی به پایان می رسد. یک درب منبت کاری شده در نزدیکی مقبره ناصرالدین شاه ، (این مکان قبلاً مسجد هولاکو نامیده می شد ، قبل از اینکه به مقبره تبدیل شود) که تاریخ آن ۱۴۵۰ میلادی است ، یعنی دوره شاهرخ سلطنت بهادر تیموری ، یادگار تاریخی دیگری از این ساختار است.
دو درب آهنی عتیقه که دارای کتیبه های کوفی است حک شده است در گنج خانه (آستانه) یافت می شود که به نظر می رسد قدیمی ترین بقایای این سازه بوده و مربوط به دوره سلجوقی است آنها تاریخ ۱۵۳۸ را نشان می دهد. در داخل حرم این در دارای کتیبه ای به خط . گنبد این بنا به دستور مجدال الملک رادستانی قمی ساخته شده و بعداً با طلا اندود شده است.
ایوان ، رواق و درگاه ساختمان مربوط به دوران سلطنت شاه طهماسپ اول (پادشاه صفوی) است. ابریشم با نخ طلا متعلق به دوره صفویه. قبر اندود نقره ای به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته و نصب شده است. آینه کاری ها ، نقاشی ها و تذهیب های سازه متعلق به قرن نوزدهم است. در این مجموعه از ساختارهای مقدس هنوز جبران خسارت انجام می شود. در مجاورت این مقبره مقدس ، مقبره های دیگری متعلق به پادشاهان قاجار ، و علما (علمای دین) و شخصیت های دیگر وجود دارد
امامزاده حمزه تبریز
سید ابی القاسم حمزه فرزند امام موسی بن جعفر الکاظم است که برای شجره نامه صفویه اعتبار دارد. از این رو ، امامزاده حمزه یک “قبرستان اجدادی” است. بنابراین ، اهمیت پیوند خود را با مسجدی در اردبیل که صفویان نخبه در آنجا دفن شده اند ، تقویت می کند. سبک تزئین مسجد حمزه بیشتر ارتقا یافته و به همین دلیل از حمایت مداوم برخوردار بوده است
.