وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

جاذبه های دیدنی اصفهان

جاذبه های دیدنی اصفهان

منابع آبی اصفهان، باغ فین، باغ طالقانی، باغ نیاوران، کاخ علی قاپو، کاخ چهلستون، مسجد شیخ لطف الله، جامعه مسجد و مدرسه چهل ستون، آرامگاه های نامدار، خانه های قدیمی، سی و سه پل، روستای ابیانه، باغ پردیس، مراکز تفریحی و آموزشی مثل کتابخانه ملی و … از جمله جاذبه های دیدنی اصفهان هستند. بافت تاریخی و خانه‌های مسکونی سنتی شهر نیز از دیگر جاذبه‌های دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. همچنین غذاهای محلی و بازارهای تاریخی اصفهان نیز جذابیت خاص خود را دارند.

جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی اصفهان

اصفهان شهری با سابقه تاریخی و فرهنگی غنی است که در طول قرونی از دوران ساسانیان تا دوره صفویه، مرکز فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بوده است. این شهر دارای جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی گوناگونی است که برخی از آنها عبارتند از:

  • مسجد شاه

مسجد شاه در شهر اصفهان، ایران واقع شده است و یکی از نمادهای تاریخی و معماری این شهر محسوب می‌شود.این مسجد در دوره صفویه ساخته شده است و به دستور شاه عباس اول به عنوان جایگاه نماز جمعه و دفاعی برای شهر ساخته شد. مسجد شاه در قلب شهر، مقابل میدان نقش جهان و در محله قدسیه واقع شده است و آثار زیبای معماری صفوی را در خود نهفته دارد. در جنبه‌های ریز معماری، ظرفیت حدود ۷۰۰۰ تکیه گاه دارد و دارای ۴ شاخه ورودی است. بنا از سنگ های چوبی سفید مرمر و سرخ پوشیده شده و حریم مسجد به سرو و سه‌راه کینگی متصل است.  به طرف شمال این مسجد اواخر دورهٔ صفویهٔ زندان‌هایی برای زندانیان سیاسی ساخته شده بود که مشهور به زندان‌های شاه بهشت بود. مسجد شاه در سال ۱۹۱۱ میلادی با همت حجت‌الاسلام شیخ عبدالحسین اعرافی مدیر آموزش و پرورش اصفهان به دانشگاه تبدیل شد. در حال حاضر مسجد شاه همچنان بعنوان یک مکان مقدس و جاذبه گردشگری مهم در اصفهان به شمار می‌آید.

  • باغ عظیم

باغ عظیم اصفهان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان است که در شمال غربی شهر و در شهرک نجف آباد واقع شده است. این باغ با مساحت ۵۰ هکتار از سال ۱۳۵۰ خریداری شده و تا سال ۱۳۵۲ به عنوان پارک عمومی در اختیار مردم قرار گرفته است.

در باغ عظیم اصفهان وسایل باستانی و خزاین فرهنگی و صنایع دستی و نمایشگاه‌های گوناگون مانند گل آرایی، گلخانه‌ها، بوستان‌ها، چشمه‌ها و آبشارها، استخرها، نرده‌های فلزی، غار و تنهدان‌های درختان قدیمی، مساجد، پادشاهی‌ها، لابراتوار و… قرار دارد. نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری نیز در باغ عظیم برگزار می‌شود.

از دیدنی‌هایی که در باغ عظیم اصفهان قابل توجه است می‌توان به میدان شیرازی، میدان چهارباغ‌ها، دریاچه مرمریت، پل آبگینه، رودخانه زاینده‌رود و باغ ملی اشاره نمود. همچنین این باغ با داشتن زمین‌هایی مناسب برای ایجاد تفریحات مختلف مانند ورزش‌های آبی، غذاخوری و کنسرت‌های موسیقی تقریباً تمامی افراد در هر سنی می‌توانند از بازدید از آن لذت ببرند.

  • چهل ستون

چهل ستون اصفهان به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر، یک ساختمان قدیمی است که در پارک ملت قرار دارد. این بنا در دوره صفویه ساخته شده و از نظر معماری در قالب یک گنبدستان طراحی شده است که در وسط آن چهل ستون به صورت یکدیگر درآمده‌اند. این ستون‌ها از موادی همچون سنگ آهک و گچ ساخته شده و به واسطه طرح‌های فراوانی که بر روی آن‌ها وجود دارد، از نظر هنری بسیار قابل توجه هستند. این بنا اکنون به عنوان یکی از مراکز گردشگری اصفهان شناخته شده است و هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

  • کاخ چهلستون

کاخ چهلستون اصفهان یکی از مهم‌ترین مراکز تاریخی شهر اصفهان است که در حال حاضر به عنوان موزه عمومی بافت تاریخی شهر اصفهان به نام مجموعه موزه‌ای اصفهان شناخته شده است. این کاخ در قلب بافت تاریخی اصفهان قرار دارد و در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده است.

این کاخ با فضای بسیار زیبا و باورنکردنی، با طراحی‌ های موزهای مطرح جهان رقابت کرده و در زمینه‌ی نگهداری و برگزاری گردشگری برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی  تاریخ و فرهنگ، هنر و صنایع دستی مستقر است.

نام کاخ چهلستون به خاطر دارا بودن ۴۰ اتاق و سالن در این بنا است. این کاخ در طی دوره قاجار ساخته شد و اولین ساکنان آن، سید محمد کاظم طباطبائی، اصفهانی مهاجر، بودند. به تدریج کاخ چهلستون به مرور زمان به دست نجیب الدوله بنا به نام خودش تبدیل شد، کسی که بعدا نخست وزیر شد.

این کاخ دارای باغی زیبا با درختان عمدتا ییلاقی، استخری بزرگ با ستون هایی سفید و فرش‌های  رنگارنگ، برج‌ها، کتیبه‌ها و سنگ‌نبشته‌های عربی و فارسی قدیمی است. بازدید از این کاخ، راهنمایی شده است و پذیرای بازدیدکنندگان در باغ و سالن‌های باستانی کاخ است.

از جاذبه‌هایی که در داخل کاخ بدیهی است اثرهای هنری، سبک‌های مختلف نقاشی، فرش‌های دستباف، سفال‌های باستانی، مجموعه‌هایی از سفال‌های راهیان نور، جواهرات و لوازم جانبی قیمتی و محصولات خانگی و جاذبه‌ های خود شهر اصفهان می باشد که برای گردشگران و بازدید کنندگان بسیار دیدنی و خوشایند است.

  • میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یکی از مهمترین و بزرگترین میدان‌های ایران است که در قلب شهر اصفهان واقع شده است. این میدان با وسعتی حدود ۸۵۰۰ متر مربع، یکی از مراکز تاریخی و گردشگری شهر اصفهان محسوب می‌شود. این میدان در پهلوی دوم به عنوان بنیادی برای ساخت یکی از اولین مراکز خرید کشور برنامه‌ریزی شد و در حال حاضر به عنوان یکی از مراکز خرید مشهور در اصفهان شناخته می‌شود.

میدان نقش جهان به دلیل تنوع فرهنگی و تاریخی شهر اصفهان، دارای زیرساخت‌های گردشگری و فرهنگی غنی است و محلی است برای بازدید از مکان‌های تاریخی و فرهنگی شهر مانند مسجد شیخ لطف الله، داراباد یا باغ فین. همچنین مراکز خرید مشهوری مانند کلانتری، چمران و نگارستان نیز در این میدان قرار دارند.

  • آتشکده ملی

آتشکده ملی اصفهان یکی از مهمترین مراکز آتش‌نشانی در شهر اصفهان است که متعلق به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان می‌باشد. این مرکز در سال ۱۳۵۶ با هدف بهبود و ارتقاء خدمات آتش نشانی در شهر اصفهان تأسیس شد. آتشکده ملی اصفهان شامل تعدادی از تیم‌های آتش‌نشانی با آموزش‌های ویژه و تجهیزات پیشرفته است. این مرکز در برابر حوادث مختلفی مانند حریق، زلزله، سیل و… آماده عملیات انتقال و نجات آسیب دیدگان و مبارزه با آتش و خطرات دیگر می‌باشد.

چرا به دیدن جاذبه های اصفهان برویم؟

۱-  اصفهان شهری با سابقه تاریخی و فرهنگی بالاست و دارای بیش از ۳ هزار سال تاریخ است.

۲-  در این شهر، ساختمان‌های تاریخی فوق‌العاده‌ای مانند باغ گلستان، بازار قیصریه، سیمین‌دانشجو، کاخ چهلستون و… وجود دارند که مراکز نمایشگاهی، موزه‌ها و کتابخانه‌های ملی است.

۳-  تخت جمشید، نظام‌اول، شاه مسجد، باغ‌علاءالدین و بسیاری دیگر از جاذبه‌های دیدنی این شهر هستند که باید حتما بروید.

۴-  خیابانهای شهر نیز به خصوص خیابان چهارباغ و خیابان شهید باهنر مشهورند و کسانی که علاقه‌ای به معماری دارند، می‌توانند آنها را تماشا کنند.

۵-  تنوع فرهنگی و غذایی این شهر باعث شده است که اصفهان مقصد آرامش‌بخشی برای خانواده‌ها و گردشگرانی که به دنبال تجربه‌ای فرهنگی هستند، باشد.

۶- برخی از بهترین هتل‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های سنتی در اصفهان قرار دارند، بنابراین اقامت، تجربه غذایی و خرید در منطقه اصفهان، می‌تواند شادی شما را زیاد کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجاره خانه مبله در تهران