وبلاگ ارزان مبله

اجاره آپارتمان و سوئیت مبله ارزان در تهران

جاذبه های دیدنی یزد

جاذبه های دیدنی یزد

جاذبه های دیدنی یزد

۱- آتشکده ارگ: یکی از باستانی‌ترین ساختمان‌های ایران به دوره قاجاریه.

۲- خانه یزدی‌ها: خانه‌ای چندصد ساله است که در آن بخشی از زندگی و فرهنگ یزدی‌ها روایت شده است.

۳- جامعه فارابی: این جامعه برای پرورش علماء و محققان ایرانی از نخستین قرن‌های اسلامی تاسیس شده است.

۴- باغ ارمک: یکی از مهم‌ترین باغ‌های تاریخی و زیبای یزد است که هم‌اکنون به شکل تفریحی به زائران باز است.

۵- مسجد جامع یزد: یکی از قدیمی‌ترین و جمعیتی‌ترین مساجد ایران است که در دوران سلجوقیان احداث شده است.

۶- زندان عباس‌آباد: این زندان احداث شده در قرن ۱۳ هجری به دست عباسیان و در زمان قاجاریه برای نگهداری سیاسی‌گران از سراسر کشور به‌کار برده شد.

۷- قلعه ندیر: قلعه‌ای است که به دوران ساسانیان برای محافظت از نزدیکی کویر بر روی تپه‌ای بلند به‌نام مینا ساخته شده است.

۸- بارگاه شریف اونس: بارگاه اونس، پیغمبر اسلام، در خیابان اصلی شهر بازار دارایی در خیابان نور متبرکه.

آتشکده ارگ یزد

آتشکده ارگ، یکی از مهمترین و مشهورترین آتشکده‌های ایران باستان است که در شهرستان یزد قرار دارد. این آتشکده در دوره هخامنشیان برای قربانی کردن آتش سوزان به کار برده شده است.

آتشکده ارگ در قلب بیابان ارگ واقع شده است که تا به امروز از طریق دستورات دینی در مناسبت‌های خاص به کار گرفته می‌شود. این آتشکده دارای ظرفیت بسیار بالایی برای پذیرایی زائران و توریست‌هاست.

برای رسیدن به آتشکده ارگ یزد، باید به سمت جنوب شهر یزد حرکت کنید و حدود ۶۰ کیلومتر را پیمایش کنید تا به بیابان ارگ برسید.

خانه یزدی‌ها

خانه یزدی‌ها

خانه یزدی‌ها یا “خانه مسکونی یزدی” یک سبک معماری سنتی ایرانی است که در شهر یزد و برخی شهرستان‌های اطراف آن پراکنده است. این خانه‌ها در قدیم به عنوان مسکن افراد یزدی و همچنین برای تجارت و کارگاه‌های خانوادگی استفاده می‌شدند خانه یزدی‌ها به طور کلی از یک محیط داخلی (آندرونی) و یک محیط خارجی (بیرونی) تشکیل شده است. این سبک معماری معمولاً در دو طبقه ساخته شده و برخی از خانه‌ها حتی سه طبقه دارند. در طبقه اول، اتاق‌ها به اطراف حیاط اصلی خانه ترتیب داده شده‌اند و در طبقات بالاتر اتاق‌هایی برای میهمانان و خانواده وجود دارد.

در بخش داخلی خانه، باغچه ویژه‌ای به نام “آبگینه” وجود دارد که در وسط خانه قرار دارد و معمولاً برای پخت و پز و شست و شوی لوازم خانگی استفاده می‌شود. در بعضی از خانه‌ها، آبگینه با یک حوض نیز تزئین شده است که برای استفاده در فصل‌های گرم ساخته می‌شود.

خانه یزدی‌ها شامل یک سری ویژگی‌هایی از جمله پله‌های چوبی، درهای سبک، کاشی‌های آبی و زرد، همچنین استفاده از چوب و بومیان برای تزئینات دیواری است. این خانه‌ها با استفاده از حفظ شکل اصلی و سنتی خود همچنان در تمام ایران شناخته و شناخته‌شده هستند.

جامعه فارابی یزد

جامعه فارابی یزد یکی از انجمن‌های علمی دانشجویی مربوط به دانشگاه فردوسی مشهد است که در شهر یزد فعالیت می‌کند. این انجمن با هدف پشتیبانی از دانشجویان و ترویج مطالعات علمی و فرهنگی در دانشگاه و جامعه فعالیت می‌کند. برگزاری کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌ها و کنفرانس‌های علمی، انتشار مقالات برای چاپ در مجلات علمی، ارائه خدمات کتابخانه و تاسیس کتابخانه عمومی از جمله فعالیت‌های اصلی این انجمن است.

باغ ارمک یزد

باغ ارمک یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان یزد در استان یزد است که در حدود ۲۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است. این باغ در سال‌های قبل به دلیل کیفیت بالای میوه‌های تولیدی خود و آب و هوای مطلوب، یکی از مراکز برتر تولید انواع میوه مانند زردآلو، آلبالو، هلو، گیلاس، سیب، گلابی و … بوده است. به دلیل اهمیت تاریخی، فرهنگی و گردشگری، باغ ارمک در سال ۱۳۹۶ به عنوان یکی از ارگان‌های فرهنگی باستانی ایران ثبت شده است. همچنین در این باغ، مکان‌های تفریحی و تاریخی نظیر مجموعه موزه‌ای، آثار باستانی، بناهای قدیمی و همچنین فضای سبز و جنگلی با دامنه کوه‌های دوردشت قزوین، دیدنی‌های دیگری هستند که دوستداران گردشگری می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مساجد شهر یزد در ایران است. این مسجد در مراکز تاریخی شهر به‌وجود آمده و در دورة اسلامی بنا شده‌است. مسجد جامع یزد در محله تاریخی بلوار شهید باهنر واقع شده‌است. خانهٔ آیت‌الله حاج سیدکاظم نوری و مصلی اخویش امام خمینی(ره) نیز در مجاورت مسجد قرار گرفته‌است. مسجد جامع یزد دارای معماری خاص و چشم‌نوازی است و با موزائیک‌های قرمز و خردلی‌رنگ خود و به‌ویژه مناره‌اش شهرت دارد. به گفتهٔ زیادیان، این مسجد در سال ۱۲۶۵ هجری قمری ساخته شد.

مسجد جامع یزد

زندان عباس‌آباد

زندان عباس‌آباد یکی از بزرگترین زندان‌های ایران است که در استان مازندران واقع شده است. این زندان در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده و از زندان‌هایی است که در آن دستگیری و بازداشت افرادی که به جرائم امنیتی متهم شده‌اند، انجام می‌شود.

زندان عباس‌آباد روی یک باغ بسیار بزرگ و زیبا قرار گرفته است و به دلیل وجود این باغ، ظرفیت زندان بسیار بالا است. اما متاسفانه این زندان به دلیل شرایط نامساعد و عدم توجه به حقوق زندانیان، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته است. علاوه بر شرایط نامناسب، در این زندان مواردی از شکنجه و ضرب و شتم به زندانیان گزارش شده است.

زندان عباس‌آباد در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین زندان‌های ایران شناخته می‌شود و در آن مجموعه‌ای از زندانیان سیاسی و جرمی نیز محبوس هستند. به دلیل وضعیت ناراضی کننده‌ای که در این زندان وجود دارد، همواره از سوی سازمان‌های بشردوستی و حقوق بشر مورد نظارت قرار می‌گیرد.

قلعه ندیر

عبارت قلعه ندیر به یک بنای تاریخی در استان یزد در ایران اشاره دارد. این قلعه در دوره صفویه ساخته شده است و در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. قلعه ندیر در منطقه ای کوهستانی واقع شده و دسترسی به آن نیاز به صعود بلندی های کوهستانی دارد. این قلعه برای دفاع در برابر اعداد بیشتری از دشمنان طراحی شده است. در حال حاضر این قلعه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری محلی برای بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر دنیا شناخته می شود.

بارگاه شریف اونس

بارگاه شریف اونس یا مرقد اونس یکی از مکان‌های مذهبی و تاریخی مشهور در شهر سنگسار در استان همدان ایران است. این مرقد مربوط به یکی از عربان خلفای راشدین به نام اونس بن مالک الأنصاری است که در دوره پیامبر اسلام دوست صمیمی او بوده‌است.

این بارگاه در قلب شهر سنگسار و در بلند ترین نقطه آن قرار دارد و مهمترین برج ساعت شهر نیز در اطراف آن قرار گرفته است. بارگاه اونس با قدمتی حدود ۱۰۰۰ سال با تزئیناتی تمام از جمله کاشی‌کاری‌های زیبا، محلاب و فضای جمعیتی مراسمات عبادی را داراست.

در بلند ترین نقطه بارگاه فضایی با دید عالی برای نماز و عبادت صحبت شده‌است و می‌توان به عنوان یک اماکن دیدنی مذهبی و تاریخی برای بازدید کنندگان و گردشگران به شمار آو رود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجاره خانه مبله در تهران